Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Maandag, 29 april 2024
Actueel
Zwitserland
SBB Cargo
Goederenwagens geen muurbloempjes meer 16/07/2006
Door: Wim Broerse

De tijd dat bepaalde soorten goederenwagons langdurig ongebruikt langs de kant stonden is een beetje voorbij: dankzij het toegenomen transport van hout en schroot is de vraag naar speciale goederenwagons ook gestegen, zelfs zo veel dat bijvoorbeeld SBB Cargo materieel in moet huren.

De vraag naar dit soort wagens is duidelijk groter dan normaal, ook al stijgt deze in dit seizoen altijd wat. Niet alleen is SBB Cargo door de stijgende vraag verrast, ook de klanten zelf snappen er niks van. Toch zijn diezelfde klanten mede debet aan het ontstaan van het tekort; doordat men bang is op termijn te weinig wagons te hebben om hun goederen te vervoeren, boeken zij meer wagons als nodig, waarvan er dan vervolgens een deel ongebruikt blijft staan.

Doordat er momenteel een tekort is aan wagons, dreigen spoorvervoerders opdrachten mis te lopen en zal dit vervoer naar het wegtransport gaan.

Dit wagontekort is niet alleen een probleem van SBB Cargo; in heel Europa tekent dit beeld zich af.

Om de beschikbaarheid van bepaalde wagentypes snel te verhogen heeft SBB Cargo 450 open standaardwagons voor hout- en schroottransport ingehuurd. Daarnaast zijn er nog 100 speciale wagons voor houttransport en 70 wagons voor staalrollen, zogenaamde Coils, ingehuurd.
“De eerste 80 wagons zijn al binnen de Zwitserse grenzen”, aldus Stephan Appenzeller van SBB Cargo.
Rond de komende herfst moeten alle wagens ter beschikking zijn.
Door het invoeren van een ploegendienst bij de afdeling onderhoud kon SBB Cargo bewerkstelligen dat er nog eens 30 standaardwagons extra ter beschikking kwamen.
“Door deze acties is de druk een beetje van de ketel, maar de echte vuurproef moet nog komen”, zegt Martin Baltisser van het Verbond van Staal- en metaalrecycling. Hij doelt op de seizoensgebonden schommelingen: omdat suikerbieten voor een deel met hetzelfde materieel als hout, staal en schroot worden vervoerd zal het bestand aan goederenwagons in de komende herfst gauw uitgedund zijn. “Als dan ook nog eens, zoals afgelopen jaar, veel wagons geblokkeerd komen te staan vanwege overmatig slecht weer, dan heeft de industrie een echt probleem.
In een branche, die onderhevig is aan grote prijsschommelingen en binnen een zeer korte tijd moet kunnen leveren, is betrouwbaarheid een groot goed. Als dat vertrouwen niet meer gegarandeerd kan worden, dan zal men het spoor de rug toekeren en overstappen naar het wegtransport”.

De staalindustrie transporteert momenteel ongeveer 62 % van haar productie over het spoor. Maar het vervoer per spoor is terug aan het lopen. Dit komt mede omdat het wegtransport door verhoging van het nuttig laadvermogen concurrerender kon gaan werken.

Ook schroothandelaren, en met name zij, die geen eigen opslagcapaciteit bezitten, zijn de dupe van het materieeltekort. Zij zijn er op aangewezen hun waren zo snel mogelijk naar de staalfabriek af te kunnen voeren.

Voor de houtindustrie geldt weer een ander probleem: Zodra er geen speciale transportwagens voor houtvervoer meer beschikbaar zijn en er teruggegrepen moet worden op zogenaamde “meer-transport-eenheden”, dus wagons die voor meerdere vormen van transport geschikt zijn, zullen de laad- en lostijden langer worden, wat dus meer geld kost.

Dat het nu tot problemen komt met beschikbaarheid van materieel heeft niet alleen met de conjunctuur te maken.
Spoorvervoerders, waaronder de SBB hebben de afgelopen jaren bewust hun wagenpark uitgedund, om zo een betere benutting van het materieel te krijgen.
Nogmaals Stephan Appenzeller van SBB Cargo: “Deze situatie is niet alleen voor de klanten onbevredigend. Wij zijn er ook totaal niet blij mee. Daarom is besloten om, naast de inhuur van materieel, ook tot aankoop van materieel over te gaan, om zo de capaciteit te verhogen”.

Bron: Tagesanzeiger

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers