Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
SBB Cargo
Inzet Re 484 bij SBB Cargo 15/06/2005
Door: Wim Broerse

Sinds 4 april dit jaar rijden de 18 nieuwe tweesysteemlocs Re 484, nummers 001 – 018 van SBB Cargo volgens dienstregeling tussen Bellinzona en de HUPAC terminal in Busto Arsizio. De locs, die ge-schikt zijn voor zowel 15000 V 16.7 Hz wisselstroom, als voor 3000 V gelijkstroom, hebben op het front een iets afwijkende nummering. Voor het type nummer is de letter E geplaatst, een eis om op het Italiaanse spoor te worden toegelaten. Zodoende is de nummering op de frontpartijen E 484 001 SR (Swiss Rail). De Siemens Dispolok ES 64 F4 die voorheen op dit traject werd ingezet, is verdwenen. Normaal gesproken worden de KLV-treinen (KLV = Kombinierter Ladungsverkehr, vervoer over de weg/spoor of weg/schip etc, WB) met een Re 10/10 (Re 6/6 en Re 4/4 samen) op kop, die van bijvoorbeeld de terminals in Keulen Eifeltor, Duisburg Rurohrt of Ludwigshafen komen, in Bellinzona voorzien van een nieuwe trekkracht, een Re 484. Vervolgens gaat de rit naar Luino, waar een lange tussenstop gehouden wordt. Deze stop is volgens dienstre-geling en er wordt gelijk van machinist gewisseld.

Van Luino gaat het dan over het 47 kilometer lange éénsporige traject naar Gallarate. In Laveno Mombello, dat is na ongeveer 15 kilometer, buigt een enkelspoor naar Sesto Calende aan de hoofdlijn Milano-Domodossola-Simplon af. Op dit spoor rijdt alleen op werkdagen twee keer per dag een regionaaltje.

Enkele maanden geleden werd in Sesto Calende een verbindingsboog geopend, die het mogelijk maakt de goederentreinen uit Gallarate naar Laveno - Luino te laten rijden.

De beide genoemde enkelsporige trajecten lopen zuidelijk van Laveno nog over een afstand van ongeveer 2,6 kilometer parallel (waarvan 1100 meter in een tunnel) en gaan bij Sangiano huns weegs. Het is even een bekkie Italiaans in dit stukje, maar de boodschap is eigenlijk deze: Bent u in de buurt van Bellinzona of Luino, dan is een bezoek aan deze stations zeker de moeite waard. En voor het overige Italiaanse gedeelte kan ik mij zo voorstellen dat daar langs de lijn hele mooie foto’s te maken zijn.

Bron: Bahnonline/Georg Trüb

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers