Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zondag, 28 april 2024
Actueel
Zwitserland
SBB Cargo
Van 6/6 naar 610 (deel II) 07/10/2006
Door: Wim Broerse

(Update) Werd in een eerder bericht in deze rubriek melding gemaakt van wat de (voormalige) Ae 6/6 nr. 11492 was overkomen en werd daarbij de vraag gesteld ‘of het bij dit ene exemplaar blijft of dat er meer volgen…..’, nu is, dankzij een van onze Zwitserse contacten, dit mysterie opgelost.
Lees onderstaande en beschouw uzelf als volledig op de hoogte…..

De door de werkplaats Bellinzona na de ombouw van de cabines in de SBB Cargokleuren gespoten voormalige Ae 6/6 11492 ontving het wapen en de naam van de stad Erstfeld.

Op 5 oktober werd de loc door twee autokranen van de firma Pneukran AG opgetild en op een 96-wielige zogenaamde ‘Strassenroller’ getild. Vervolgens werd de reis, waarbij ook gelijktijdig maar even twee restauratierijtuigen (nrs. WRm 61 85 88-75 113 en 114) werden meegenomen, naar een vlakbij gelegen wegrestaurant in Erstfeld langs de A2 aanvaard. Daar worden de drie spoorvoertuigen gedurende een half jaar opgesteld, waarbij er tussen de beide restauraties een ingekorte (middendeel verwijderd) bagagewagon, type II, voorzien van de “New Look”, wordt gezet.
Deze laatste wagon staat er vanwege het feit dat de beide restauratiewagons, type IV (WRC), geen ingangen hebben. De deur van de bagagewagon dient dus als ingang naar de restauratie.
De beide WRC’s zijn ook nog even van een nieuwe verflaag voorzien (rood ter hoogte van de ramen, daaronder lichtgrijs).

Waarom nu deze verhuizing? Het wegrestaurant in Erstfeld moet gedurende een half jaar haar deuren sluiten in verband met een verbouwing. De beide WRC’s en de bagagewagon gaan de functie van het wegrestaurant tijdelijk overnemen.

Bij het wegrestaurant wordt tevens een echt station (Gottardo) nagebouwd, voorzien van ’s-werelds grootste stationsklok als blikvanger.
Van buiten wordt het station gedecoreerd met foto’s van een ICN op vrijwel ware grootte. Dit station moet als reclame- en contactmogelijkheid dienen in verband met het nakende 125-jarig jubileum van de Gotthardbahn in 2007.

De Ae 610 492-1 zal ongeveer één jaar op de locatie blijven.
Zoals eerder vermeld zullen de beide restauraties ongeveer een half jaar op het 85 meter lange stuk spoor blijven. Nadat de verbouwing is afgerond zullen zij weer verwijderd worden. Hun plaats zal dan waarschijnlijk worden ingenomen door een paar goederenwagons.

Momenteel ontbreken verdere gegevens, daar pas over ongeveer een week vanaf heden de SBB een persconferentie gaat geven over het “SBB-station Gottardo”.
Daar zullen verdere bijzonderheden over de komende activiteiten in verband met het jubileum worden gepresenteerd.

Bijgaand een fotoreportage, gemaakt door Georg Trüb (CH).











Bron: Bahnonline, SBB.
Met speciale dank aan Georg Trüb, CH.

Ae 610 492 wordt van de dieplader geladen. © Georg Trüb
Ae 610 492 wordt van de dieplader geladen. © Georg Trüb


Laatste update door: Wim Broerse, op 09/10/2006.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers