Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
SBB Cargo
Staal over staal 09/07/2005
Door: Wim Broerse

De transporten van coils (rollen staal, WB) voor ThyssenKrupp Stahl AG hebben de as Duitsland-Italië van SBB Cargo naar het Ruhrgebied verlengd. Met de creatie van een nieuw platform in Duisburg maakt SBB Cargo een nieuwe stap in de noord-zuid strategie. Minstens twee keer per week dendert hij door Zwitserland, op weg naar Italië, de nieuwe SBB-trein vanuit het Ruhrgebied. Aan boord meer dan 1000 ton van een stof, waaruit dromen worden gemaakt, autodromen. Elegant gevormd, prachtig gespoten en sportief gemotoriseerd. Maar aan de basis van deze dromen staat steevast hetzelfde: de coil. Verkrijgbaar in elke grootte, variërend van 15 tot 25 ton zwaar.

De coil is weliswaar een zwaar geval, maar uiterst gevoelig. Vochtigheid en druk houd de coil niet van, daarom wordt de coil verwend met een speciale wagon, een staalwagon, de zogeheten ‘Shimmns’ *. De coils uit het Ruhrgebied komen van Europa’s grootste fabrikant van rollen staal, de ThyssenKrupp Stahl AG in Duisburg. Dat deze coils hun hele reis naar het noord Italiaanse Desio per spoor afleggen, is te danken aan het feit dat SBB Cargo in samenwerking met haar dochtermaatschappijen tussen Duitsland en Italië doorgaande goederentreinen aanbiedt.

Voorbeeldig concept
“Wij waren op zoek naar een partner, die op het hele traject de verantwoording kan en wil dragen”, motiveert Dieter Lindenblatt, algemeen directeur van ThyssenKrupp Stahl AG de keuze voor SBB Cargo. Het ‘vlekkentapijt’ in het internationale verkeer, met al die verschillende vervoerders, acht hij niet meer van deze tijd. Dat SBB Cargo nu de volle verantwoording voor het transport draagt, is voor hem nu een nieuw uitgangspunt, dat voor de toekomst maatgevend zal zijn. “De staalindustrie”, zegt Lindenblatt, “heeft zeer veel interesse in een betrouwbare en tot grote prestaties in staat zijnde spoorvervoerder”. Dat het niet alleen bij mooie woorden blijft, tonen de feiten: van de totale productie van ThyssenKrupp wordt vandaag de dag 40 % per spoor, 40 % over het water en de overige 20 % over de weg vervoerd.

Ook al is het coiltransport voor ThyssenKrupp nog jong, tot nu toe hebben zich geen noemenswaardige problemen voorgedaan. Dit, ondanks dat Lindenblatt het transport als ‘veeleisend’ benoemt. Veeleisend omdat de zendingen schadevrij en op de afgesproken tijd geleverd moeten worden. Veeleisend, want de klant moet zijn proces daarop aan kunnen passen. Maar veeleisend ook, omdat de trein uit wagons van vier verschillende productieplaatsen wordt samengesteld. De Dortmünder Eisenbahn bundelt in opdracht van SBB Cargo de wagons en vervoert deze vervolgens naar Köln-Eifeltor. Hier worden ze door SBB Cargo Deutschland overgenomen. In Basel vervolgens worden ze overgegeven aan de moeder maatschappij, SBB Cargo, die de trekkracht levert tot aan Chiasso, waarna dochter SBB Cargo Italia de laatste kilometers tot aan Desio verzorgt. In Desio worden de coils op vrachtwagens overgeladen en over de weg naar de klanten vervoerd.

Nieuw platform in Duisburg
Van Duitsland tot in Italië doorrijdende staaltreinen behoren sinds maart 2004 tot het pakket van SBB Cargo; met Saarstahl AG kon de SBB een grote klant binnenhalen voor dit concept. Saarstahl transporteert hoofdzakelijk walsdraad. Door het contract met ThyssenKrupp is SBB Cargo nu weer een stuk noordelijker opgeschoven in Duitsland. Om verladers uit deze regio een omslagmogelijkheid voor hun goederen op het spoor aan te bieden en een snel en betrouwbaar transport richting zuiden mogelijk te maken, heeft SBB Cargo in Duisburg een platform ingericht. Dit platform, of terminal, beschikt over 36.000 vierkante meter overdekte opslag, open en overdekte sporen en over moderne overslaginrichtingen. Allerlei soorten goederen kunnen hier afgehandeld worden: staal in alle vormen, papier, handelswaar op paletten, Bigbags en hout.

SBB Cargo organiseert de overslag èn het opvolgende transport volgens het Door-to-Door-concept (inclusief voor- en natransport over de weg) of van station tot station. Het rangeren van de lege of beladen wagons daar wordt in opdracht van SBB Cargo verricht door het lokale Duisport Rail. In het noord Italiaanse Desio staat de ontvanger een soortgelijk concept ter beschikking. Eind 2005 zal in Turijn een soortgelijke terminal klaar zijn, die ook door SBB Cargo bediend wordt. En daarmee komen de Duitse staalproducenten en de Italiaanse autoindustrie steeds meer op één spoor.

* Elke wagon heeft een typeaanduiding. Deze is samengesteld uit diverse letters, die allemaal een betekenis hebben.

Bron: Cargo, logistiekmagazine SBB Cargo
Internet: http://www.sbbcargo.com

Laden van een coil in een Shimmns. © SBB Cargo
Laden van een coil in een Shimmns. © SBB Cargo

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers