Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zwitserland
SBB Cargo
650 banen weg 30/10/2005
Door: Wim Broerse

De SBB heeft zich de kritiek van de vakbonden op de hals gehaald door haar aankondiging om 650 banen in het goederenverkeer te schrappen. Dieprode getallen in het goederenverkeer geven de noodzaak van de afbouw aan.

Van de 4800 arbeidsplaatsen bij SBB Cargo gaan er dus nu 590. De overige banen verdwijnen bij SBB Infrastructuur.

De reeds in augustus van dit jaar aangekondigde reorganisatie is bedoeld om de kosten omlaag te brengen en behelst een verkleining van het bedieningsnet in het wagonladingverkeer én een afbouw in het niet operatieve bereik."Het zijn zeer pijnlijke maatregelen", zei SBB voorman Daniel Nordmann.

Echter, dankzij deze maatregelen zal het resultaat in het Cargo gebied jaarlijks met rond de 85 miljoen Francs verbeteren, en zullen er waarschijnlijk in 2007 weer zwarte cijfers worden geschreven (winst gemaakt, WB). Het jaar 2005 zal SBB Cargo in ieder geval met een verlies in de orde van grootte van een hoger twee-cijferig miljoenegetal afsluiten. Voor de reorganisatie is 78 miljoen Francs gereserveerd.

Het ongelijk verdeelde SBB Cargonet in het Zwitserse wagonladingenverkeer zal teruggebracht worden naar een "grondnet" van 323 bedieningspunten. Vandaag de dag is het aantal bedienplaatsen 650, die door SBB en diverse private spoorondernemingen bediend worden. Deze reductie in het aantal bedienplaatsen kost 360 arbeidsplaatsen.

Bij de structurele onkosten, zoals daar zijn: afdeling financiën, personeel, informatica en productieplanning- en sturing, zullen 230 medewerkers het veld moeten ruimen, waarvan in Basel alleen al ongeveer 100, bij het klanten service centrum Freiburg 50 en in het overig deel van Zwitserland ongeveer 80.

Het wegvallen van banen bij SBB Infrastructuur zal voornamelijk in Biel plaatsvinden, waar het rangeerstation zal worden gereduceerd.

Alle 650 overtollige medewerkers komen in een project genaamd 'Projekt Chance'. Dit is een door de SBB opgezet project, waarbij dit soort overtollige werknemers worden ondersteund bij het vinden van een nieuwe baan. In ongeveer 150 gevallen zal er sprake zijn van een vervroegde pensionering.

Vanuit de diverse bonden is ernstige kritiek geuit op het besluit van de SBB. Vlak voor de persconferentie, waar de SBB dit besluit bekendmaakte vond een door de bonden georganiseerde demonstratie plaats. De SEV (Schweizerische Eisenbahn- und Verkehrspersonal-Verband) wil zelfs dat er een politiek debat komt over het besluit. "De SBB draait de huidige verkeerspolitiek de nek om. Door het terugbrengen van het aantal bedienplaatsen in het wagonladingenverkeer zal het vervoer over de weg toenemen met 200.000 vrachtwagenbewegingen".

De UVEK, het Departement für Umwewlt, Verkehr, Energie und Kommunikation, staat achter de aangekondigde maatregelen. "Door deze maatregelen kan nog steeds worden voldaan aan de tussen de SBB en departement gemaakte afspraken in de capaciteitsovereenkomst".

Zoals Nordmann tegen de verzamelde pers zei: "Moritz Leuenberger, de voorzitter van de UVEK, draagt kennis van de te nemen maatregelen. De politiek zal zelf uitmaken of zij iets zal ondernemen of niet. Wil de politiek echter handhaving van de dienstverlening op het huidige niveau, dan zal er meer subsidie moeten komen in plaats van minder".

Bron: Espace

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers