Zwitserland
BLS Cargo
Rollende Autobahn op koers 10/03/2005
Door: Wim Broerse De treinverbinding voor het internationale goederenverkeer op de Lötschberg-Simplon-as, de zogenaamde Rollende Autobahn heeft vorig jaar de voor dat jaar gestelde doelen bereikt. Met in totaal 64.700 vervoerde vrachtautos was er een stijging van ongeveer 15 procent te zien ten opzichte van het jaar 2003.
Sinds de ingebruikname van de verbinding in juni 2001 is er een continue groei te zien geweest. Gemiddeld kenden de treinen van Ralpin een bezettingsgraad van 80 procent. Om het aanbod aan de vraag aan te passen rijden er sinds september 2004 op meerdere dagen per week tien in plaats van negen treinparen (zowel een trein heen als een trein terug red). Ralpin heeft plannen om dit jaar het aanbod van beschikbare plaatsen uit te breiden naar 105.000, aldus een door de in Ralpin samenwerkende ondernemingen BLS, SBB, HUPAC en FS Trenitalia vrijgegeven schrijven. Zijn de kosten in het goederenverkeer over de weg zowel in Zwitserland, door een verhoging van de LSVA (vrij vertaald de vermogensafhankelijke zwaarverkeerbelasting red.) als in Duitsland door invoering van de tolheffing gestegen, Ralpin verhoogt de prijzen niet en zet zichzelf daardoor nog concurrerender neer. Door een nieuwe aanbesteding van de tractie in Duitsland en Italië wordt de trekkracht op de verbinding tussen Freiburg in Breisgau en Basel nu geleverd door SBB Cargo Deutschland. Op het gedeelte tussen Domodossola en Novara staat de Ferrovie Nord Cargo voor 30 procent voor de treinen. De daar resterende 70 procent tractie wordt ingevuld door Trenitalia Cargo. De zakelijke leiding van Ralpin heeft verder te kennen gegeven de kwaliteit en betrouwbaarheid van de Rollende Autobahn te willen verhogen. Met name de kwaliteit zou wel eens te wensen over laten, heeft uw redacteur uit betrouwbare (gebruikers)bronnen vernomen. Zo zouden coupés en bedden in de slaapwagon regelmatig niet al te fris en schoon zijn, waardoor chauffeurs, die toch al liever zelf rijden dan in een trein schommelen, deze trein mijden.
Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
Medewerkers
Met het bezoeken van deze site gaat u akkoord met onze
gebruiksvoorwaarden. Lees onze Privacy Policy. Copyright © 2002-2009 EJK Media | TrainMagazine |