Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Overig
Overig Buitenland
Record voor Thalys 15/07/2008
Door: Erik Kruithof

(Update) In de eerste helft van 2008 heeft de Thalys een recordaantal van 3,15 miljoen reizigers vervoerd. Ten opzichte van dezelfde periode in 2007 is dit een toename van 7,4 procent. De inkomsten kwamen hiermee voor het eerst boven de 200 miljoen euro.

Laatste update door: Erik Kruithof, op 15/07/2008.

Treinen moeten stiller 15/07/2008
Door: Erik Kruithof

(Update) De Europese Commissie komt dit najaar met een voorstel dat het treinenlawaai met de helft moet verminderen. Grootste oorzaak van geluidshinder zijn op dit moment oude wagons en rijtuigen. Alhoewel het sinds december 2005 al verplicht is om stillere remmen te plaatsen op nieuw materieel zal het nog tot 2020 duren voordat de oude gietijzeren remmen zijn vervangen onder het oudere materieel. Het idee van de EU is dat voor materieel dat nog oudere remmen heeft extra infraheffing moet worden betaald aan de overheid.

Laatste update door: Erik Kruithof, op 15/07/2008.

Amtrak profiteert van hoge brandstofprijs 22/06/2008
Door: Erik Kruithof

Het Amerikaanse spoorbedrijf Amtrak profiteert van de hoge brandstof prijs met een record aantal reizigers in de afgelopen maand. Het aantal reizigers is ondertussen zo sterk gestegen op bepaalde verbindingen dat veel treinen zijn uitverkocht en reizigers met de bus mee moeten. Amtrak wil de capaciteit van haar treinen graag uitbreiden, maar stuit daarbij op het probleem dat door de inkrimping van de spoorwegen gedurende een groot aantal jaren er geen productie capaciteit meer is te vinden in de Verenigde Staten.

Minder treinen naar Italië 28/05/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) Op de route van München naar Italië zullen vanaf december 2008 waarschijnlijk minder treinen gaan rijden. Nu rijdt er nog om de twee uur een rechtstreekse trein, maar daar blijven mogelijk maar drie treinen van over. In ieder geval zal de route van een aantal treinen worden ingekort op het Italiaanse grondgebied. De Italiaanse spoorwegen zijn nog steeds op zoek naar kostenbesparingen en vinden dat de treinen te leeg zijn. Tegelijk wilt men vanaf Verona richting Rome alleen nog maar hogesnelheidsmaterieel gaan inzetten. Een andere wijziging is dat per 15 juni 2008 de route van EC 84/85 “Michelangelo” van Rome naar Rimini zal worden verlegd. Eerder verloor een groot deel van de treinen al hun restauratierijtuig.

Overigens ziet het er nu naar uit dat de nachtrein van Amsterdam naar Milaan wel gewoon blijft bestaan.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 02/06/2008.

Stormschade in Duitsland en Oostenrijk 01/03/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) De storm die vandaag 1 maart over diverse Europese landen heeft gewoed heeft naast diverse trajecten die door omgevallen bomen en beschadigde bovenleidingen geblokkeerd raakten in Duitsland en in Oostenrijk ook tot twee ergere schadegevallen geleid. Zo reed in de ochtend rond half zes bij het Duitse Brühl een ICE in op een boom. De boom sloeg een groot gat in de cabine van het ICE-T treinstel, waardoor de machinist bekneld raakte. Passagiers in de trein wisten de machinist door het inslagen van een ruit met een brandblusser de machinist te bevrijden. Naast de machinist raakten ook een aantal andere passagiers licht gewond door de botsing. De trein zelf bleef wel in de rails. >>

Laatste update door: Niels Kruithof, op 01/03/2008.

Doden bij treinbrand Bulgarije 01/03/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) Bij een grote brand in een nachttrein in Bulgarije zijn in de nacht van 28 februari op 1 maart acht doden en negen gewonden te betreuren. In de trein waren ongeveer zestig passagiers aanwezig toen rond middennacht de brand uit brak. De passagiers konden de trein niet allemaal verlaten doordat deuren niet open wouden. Ook bleken er onvoldoende brandblussers aan boord van de rijtuigen te zijn. De officiële oorzaak van de brand is nog onbekend, maar volgens een getuige zou een kapotgegane lamp het vuur hebben gestart.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 01/03/2008.

Treinongeluk Pakistan 19/12/2007
Door: Niels Kruithof

Bij een ernstig treinongeluk in Pakistan zijn waarschijnlijk meer als 50 doden gevallen. Het ongeluk gebeurde in de regio Naushehro Feroze. Van de exprestrein die van Karatschi naar Lahore reed zijn 15 van de 17 rijtuigen ontspoord. Er zijn zeker meer dan 100 mensen gewond geraakt door het ongeluk. De ravage ter plekke is groot. Als mogelijke oorzaak van het ongeluk wordt een defect aan de rails genoemd.

Nieuwe actiegolf treft het Europese treinverkeer 13/11/2007
Door: Niels Kruithof

(Update) Nadat er in de afgelopen tijd al vaker stakingsacties zijn gewest, zullen in zowel Frankrijk als in Duitsland nieuwe acties plaatsvinden. >>

Laatste update door: Niels Kruithof, op 14/11/2007.

Thalys krijgt breedband Internet 23/09/2007
Door: Erik Kruithof

Vanaf 2008 zal op de Thalys verbindingen tussen Parijs, Brussel, Amsterdam en Keulen breedband Internet beschikbaar zijn in de Comfort 1 en Comfort 2 klasse. Stoom aansluitingen voor laptops zijn in deze klasse al te vinden. Om de verbinding te realiseren wordt er samengewerkt met het consortium van Nokia, Siemens, 21NET en het Belgische Telenet. Op de trein komt een satellietschotel te staan om verbinding te maken met het Internet, maar ook technieken als gprs, umts en wifi zullen gebruikt worden zowel bij maximale snelheid als in tunnels de verbinding te handhaven. Naast Internet wil Thalys in de toekomst ook gaming en video-on-demand aan gaan bieden.

Materieel gespaard gebleven bij brand in DSB museum 15/08/2007
Door: Niels Kruithof

In een locloods van de voormalige werkplaats Kopenhagen die in gebruik is bij het spoorwegmuseum van de DSB heeft in de nacht van 13 op 14 augustus een brand gewoed. In de loods stond een deel van de diesellocs en rijtuigen uit de collectie van het museum. De brandweer was door de brandmelders die afgingen snel ter plaatse. Een deel van het dak van de loods is verloren gegaan door de brand. Doordat echter ook de houtconstructie van de loods vlam had gevat, was een berging van het materieel aanvankelijk niet mogelijk. Later lukte het personeel van het museum om samen met de brandweer alsnog het materieel uit de loods te halen, hoewel tegelijkertijd de brand nog woedde. Hoewel de berging van het materieel maar traag kon verlopen door de aanwezigheid van de draaischijf, slaagde het museumpersoneel en de brandweer er gelukkig in om al het materieel vrijwel onbeschadigd uit de brandende locloods te halen.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers