Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zaterdag, 18 mei 2024
Actueel
Overig
Overig Buitenland
Treinongeluk Hongarije 07/02/2007
Door: Niels Kruithof

Dinsdagavond 7 februari heeft zich er in Hongarije op het internationale traject Budapest – Wenen een treinongeluk voorgedaan. In de buurt van de plaats Komarom botsten een personentrein en een goederentrein frontaal tegen elkaar. De machinist van de personentrein kwam bij het ongeluk om het leven. Daarnaast vielen er ook enkele gewonden. Tevens ontstond er een behoorlijke materiele schade. Zo is de loc van de personentrein, een ÖBB Taurus, zwaar beschadigd geraakt door het ongeluk.

Treinongeluk op Italiaans deel Brennerbahn 13/12/2006
Door: Niels Kruithof

(Update) Op de Brennerbahn heeft bij het Italiaanse Borghetto sull'Adige op woensdagochtend 13 december een treinongeluk plaatsgevonden tussen twee goederentreinen. De twee machinisten van één van de goederentreinen zijn hierbij om het leven gekomen. De materiële ravage is aanzienlijk. Eén van de goederentreinen zou door rood zijn gereden en botste enkele kilometers later tegen de andere goederentrein die voor een rood tonend sein aan het wachten was. Bij de betrokken goederentreinen handelde het om een trein van Trenitalia en een trein van de particuliere spoorwegmaatschappij RTC. gevolg van het ongeluk is het treinverkeer op de Brennerbahn tussen Verona en Trento onderbroken. Een beperkt aantal internationale treinen zullen worden omgeleid via Tarvisio, voor de overige internationale en regionale treinen worden vervangende bussen ingezet.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 13/12/2006.

Renfe kiest ook voor Bombardier TRAXX 08/11/2006
Door: Niels Kruithof

De Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe heeft een bestelling van 100 locs van de TRAXX serie geplaatst bij Bombardier. Het gaat om de locs van het type TRAXX F140 DC, die geschikt zijn voor 3 kilovolt gelijkstroom en een maximale snelheid kunnen halen van 140 kilometer per uur. Van de op de Duitse Baureihe 185 gebaseerde TRAXX locs zijn inmiddels al bijna 1000 exemplaren bij Bombardier besteld. De locs die aan de Renfe worden geleverd zijn bestemd voor het goederenvervoer en zullen vanaf de tweede helft van 2008 tot en met 2010 worden geleverd. De eerste 10 locs worden geproduceerd in Duitsland, de overige 90 zullen in Spanje worden geproduceerd. De totale waarde van de orde bedraagt ongeveer 419 miljoen Euro. Hierin is tevens het onderhoud van de locs voor de eerste 14 jaar opgenomen.

Dansk Jernbane wordt CFL Cargo 02/11/2006
Door: Niels Kruithof

De naam van de Deense particuliere goederenmaatschappij Dansk Jernbane (DJ) zal vanaf 1 januari 2007 worden gewijzigd in CFL Cargo. Het bedrijf zal tevens worden geďntegreerd in de goederendivisie van de CFL. De Dansk Jernbane werd in 2004 opgericht als dochteronderneming van de Norddeutschen Eisenbahn Gesellschaft (NEG), dat ook in bezit is van de CFL.

Hogesnelheidsrecord voor locomoteiven verbroken 03/09/2006
Door: Niels Kruithof

Het is Siemens zaterdag 2 september gelukt om het hogesnelheidsrecord voor locomotieven te verbeteren. Bij de eerste poging werd het oude record van 331 km/u verbroken met een snelheid van 344 km/u. Nadat een beschadigde sensor bij de stroomafnemer gerepareerd was werd een tweede poging gehouden. Tijdens de tweede poging bereikte de ÖBB loc 1216 050 een topsnelheid van 357 km/u, waarmee tevens was voldaan aan de doelstelling van Siemens om de 350 km/u te halen.

Recordpoging Siemens met een ÖBB Taurus 01/09/2006
Door: Niels Kruithof

(Update) Op zaterdag 2 september zal Siemens proberen om het snelheidswereldrecord voor locomotieven te verbeteren. De ÖBB loc 1216 050 van het type ES64U4 “Taurus” is ter gelegenheid hiervan voorzien van een speciaal design. Het huidige record stamt nog uit 1955 toen de Franse locs CC 7107 en BB 9004 met moeite een snelheid van 331 km/u haalden. Siemens wil nu zonder problemen het record verbeteren met 350 km/u. De recordpoging zal gehouden worden op het Duitse hogesnelheistraject Ingolstadt – Nürnberg, waarbij tussen Kinding en Allersberg de topsnelheid moet worden gehaald. Op de dag van de recordpoging zullen onder het thema “snelle locomotieven” in het station van Kinding de locs CC 7107, BB 9004, E03 001, een Taurus serie 541 van de SŽ en de ÖBB Taurus 1116 250-0 in de Mozart-uitvoering worden tentoongesteld. De modelspoorfabrikant Roco zal tevens een HO model van de ÖBB 1216 050 presenteren.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 01/09/2006.

DSB overweegt huur treinstellen ICE TD 18/07/2006
Door: Niels Kruithof

De Deense spoorwegen DSB overwegen om de 19 ICE TD treinstellen van de DB AG te gaan huren. De treinstellen zullen dan tijdelijk in plaats van de IC4 treinstellen worden ingezet. De inzet van de IC4 treinstellen heeft namelijk opnieuw vertraging opgelopen. Hoewel het eerste treinstel in 2003 werd geleverd moest de planmatige inzet wegens diverse gebreken al meerdere malen worden uitgesteld. De in totaal 84 treinstellen van het type IC4 van de DSB zijn geleverd door AnsaldoBreda, dat tevens de leverancier is van het hogesnelheidsmaterieel voor de Nederlandse High Speed Alliance.

FS serie E 412 mag naar Oostenrijk en Duitsland 22/06/2006
Door: Niels Kruithof

Sinds deze maand rijden de Italiaanse meersysteemlocs van de serie E 412 doorgaande goederentreinen naar Oostenrijk en Duitsland. De locs van de serie E 412 werden al in 1997 geleverd maar het verkrijgen van de benodigde toelatingen werd een slepend proces voor FS Trenitalia. Nu de toelating alsnog verkregen is worden de locs tussen Italië en Duitsland ingezet voor treinen van TX Logistik waarin FS Trenitalia een meerderheidsbelang heeft.

Einde stoomloc in China 10/12/2005
Door: Erik Kruithof

In China hebben op vrijdag 9 december voor het laatst stoomtreinen gereden in de reguliere treindienst. De laatste 27 locomotieven reden treinen op de dunbevolkte steppen van Binnen-Mongolië. In 1986 werden in China voor het laatst stoomlocs gebouwd, welke nu worden vervangen door moderne diesellocs. Niet alle stoomlocomotieven zullen gesloopt worden. Een deel zal worden ingezet voor toeristische doeleinden.

Geen boete goederenvervoer 11/10/2005
Door: Erik Kruithof

(Update) Het voorstel van de Europese Commissie om een boete in te voeren voor goederenvervoerders bij vertraging is door het Europees Parlement afgewezen. Tegen dit plan ontstond grote kritiek bij spoorvervoerders en verschillende regeringen, omdat zij menen dat de markt volwassen genoeg is om het zelf op te lossen.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 11/10/2005.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers