Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Vrijdag, 29 maart 2024
Actueel
Nederland
Railion
Ertstreinen met BR 189 18/07/2010
Door: Erik Kruithof

Sinds 13 juni rijden de Ertstreinen van Rotterdam via Venlo naar Duitsland met een dubbeltractie dan de Duitse BR 189. Hierdoor is het niet meer noodzakelijk om in Venlo van tractie verwisselen. Tevens biedt dit de mogelijkheid om deze ertstreinen van de Betuweroute gebruik te laten maken.

Ontsporing Muiderpoort door warmloper 05/04/2010
Door: Erik Kruithof

(Update) De ontsporing van een goederentrein bij Amsterdam-Muiderpoort op 22 november 2008 is ontstaan doordat een wielbevestiging warmliep en vervolgens afbrak. De Onderzoeksraad voor Veiligheid kwam met deze conclusie na het afronden van haar onderzoek naar het ongeval. Prorail schatte de schade door het ongeval op 1,5 tot 2 miljoen euro.

Laatste update door: Erik Kruithof, op 11/04/2010.

Railion vraagt werktijdverkorting 08/02/2009
Door: Erik Kruithof

Railion wil dat minister Donner de regeling voor werktijdverkorting verruimd. De omzet van Railion is door de economische crisis met tientallen procenten gedaald. Echter heeft de omzet daling nog niet de 30 procent gehaald die vereist is om voor de werktijdverkorting regeling in aanmerking te komen.

1000 meter trein op Betuweroute 14/12/2008
Door: Erik Kruithof

Afgelopen weekeinde heeft de Deutsche Bahn in samenwerking met Keyrail (exploitant van de Betuweroute) een succesvolle proef gehouden met het rijden van een 1000 meter lange trein tussen Rotterdam en Oberhausen over de Betuweroute. De proef is onderdeel van het Duitse project ‘GZ 1000’ dat door het Duitse Ministerie van Economie en Technologie wordt ondersteund. Doel van het project is om de capaciteit te vergroten op het bestaande net. Momenteel is de treinlengte voor grens-overschrijdend goederenvervoer tussen Nederland en Duitsland beperkt tot maximaal 750 meter. Langere treinen verminderen materieel- en personeelskosten en dragen bovendien bij aan een lagere CO2 uitstoot. De proeftrein werd getrokken door een BR 189 met containerwagens voor Hupac en ICF.

50 nieuwe kalkwagens 14/12/2008
Door: Erik Kruithof

DB Schenker (Railion) heeft in totaal vijftig nieuwe groot volume wagens aangeschaft voor de aanvoer van kalk uit Belgische en Duitse groeves naar de staalfabrieken in Beverwijk. Alle wagens zijn voorzien van kunststof remblokken om zo het lawaai bij het remmen te reduceren. Daarnaast beschikken de wagens over een hydraulische losinstallatie.

Goederentrein ontspoord in Amsterdam 23/11/2008
Door: Erik Kruithof

Zaterdagmiddag is rond 16.45 uur een goederentrein (48642) van Railion ontspoord tussen de stations Amsterdam Muiderpoort en Centraal. Van de trein die kalk vervoerde richting de hoogovens zijn 9 wagens ontspoord en vier wagens gekanteld. Bij het ongeval vielen geen gewonden, maar door de ravage ondervond het treinverkeer van en naar Amsterdam grote hinder.

Railion presenteert BR 189 in spoorwegmuseum 14/10/2007
Door: Erik Kruithof

Tijdens de tentoonstelling VRACHT84NL heeft Railion op 9 oktober in het spoorwegmuseum de serie BR 189 gepresenteerd. Vanaf eind november zullen de locs van deze serie worden ingezet voor doorgaande goederentreinen tussen Nederland en Duitsland. In de periode van november tot en met december moeten in totaal 26 locs beschikbaar komen.

Lonato in Railion netwerk 01/04/2007
Door: Erik Kruithof

Sinds maart maakt het railterminal van het Italiaanse Lonato onderdeel uit van het Railion distributie netwerk. De railterminal van Lonato beschikt over 20.000 m2 opslagruimte waarvan ruim 13.700 m2 overdekt is. Daarnaast beschikt het terminal over portaal kranen met een hefcapaciteit van 32 ton. Lonato is gelegen in de buurt van het belangrijke staalcentrum van Brescia.

Railion gaat nauwer samenwerken met Transwagon 10/02/2007
Door: Erik Kruithof

Railion en Transwagon hebben aangekondigd nauwer samen te gaan werken om zo meer typen wagens sneller ter beschikking te kunnen hebben. Om dit te realiseren zullen de wagenomlopen van beide bedrijven worden gecombineerd. Later zullen ook speciale pools van wagens worden opgezet om een grotere beschikbaarheid te garanderen.

Recordvolume in 2006 14/01/2007
Door: Erik Kruithof

Railion heeft in 2006 een stijging van twee miljoen ton weten te realiseren aan vervoerd volume. Hiermee bereikte het vervoerde volume een recordhoogte van 31,1 miljoen ton. Sterke groeiers waren het vervoer van containers, bioethanol en staalproducten. De bezettinsgraad van het wagenladingnetwerk maakte een groei door naar 75%. Met deze groei overtrof Railion haar eigen doelstellingen en nam de omvang van het vervoer voor het vierde opeenvolgende jaar toe. Met deze cijfers zal het niemand verbazen dat Railion over 2006 dan ook een positief bedrijfsresultaat heeft geboekt.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers