Railion wil naar Frankrijk 30/09/2006
Door: Erik Kruithof
Railion is een aanvraag procedure begonnen om een licentie te krijgen om zelf treinen te mogen rijden in Frankrijk. Met deze licentie wil Railion snelle en betrouwbare verbindingen realiseren van en naar Frankrijk.
6400'en in RailPro kleuren 19/09/2006
Door: Erik Kruithof
(Update)
Onlangs hebben we langs deze weg gemeld dat RailPro vier 6400'en zou huren van Railion. Dit blijkt onjuist te zijn. De locomotieven (6401-6403 en 6504) zijn van RailPro kleuren voorzien om het gezamenlijke optreden van Railion en RailPro naar de spoorbouwmarkt te onderstrepen. De locs zijn dus niet verhuurd, maar dienen als rijdend reclamebord.
Laatste update door: Erik Kruithof, op 19/09/2006.
RailPro huurt 6400'en 16/09/2006
Door: Erik Kruithof
RailPro huurt vier 6400'en van Railion voor het rijden van infra-treinen. De gelukkigen zijn de 6401-6403 en de 6504 die vanwege de langdurige huur in RailPro kleuren zijn bestickerd.
Roodlicht passage oorzaak ongeval Lunetten 05/09/2006
Door: Erik Kruithof
De botsing tussen twee Railion treinen op vrijdag 25 november 2005 is veroorzaakt door het passeren van een rood sein door een van de twee treinen. De machinist van een trein met zeven lege platte wagens nam het sein niet waar, waarna de trein zijdelings botste met een containershuttletrein.
Ontsporing op Moerdijk 07/07/2006
Door: Wim Broerse
Vanmiddag is een wagon van een keteltrein door nog onbekende oorzaak ontspoord.
>>
De met een wielstel zwevende ketelwagon. © Wim Broerse
Extra vervoer van Corus 18/06/2006
Door: Erik Kruithof
Vanwege de sterk gestegen vraag naar staalproducten heeft Corus meer behoefte aan afvoercapaciteit. Om aan deze vraag te voldoen heeft Railion 35 wagens van het type Shimms gehuurd. Daarnaast is Riailion nog opzoek naar 15 extra wagens. De gehuurde wagens worden voor ze indienst komen gecontroleerd door de Railionwerkplaats in Beverwijk.
Nieuwe COTIF 19/04/2006
Door: Erik Kruithof
Op 1 juli 2006 zal de nieuwe COTIF, de internationale spoorvervoerswetgeving, inwerking treden. Hiermee zullen direct alle voorgaande regelingen worden vervangen. Voor het goederenvervoer betekent dat ondermeer een geheel nieuwe vrachtbrief. De overgang naar de nieuwe COTIF zal tevens door Railion worden aangegrepen om over te stappen op een nieuw geautimatiseerd system (Applause) ter ondersteuning van de bedrijfsprocessen.
Methanol 19/02/2006
Door: Erik Kruithof
Stinnes, de moeder van Railion, heeft een driejarig contract gesloten voor het transport van 130.000 ton methanol per jaar vanaf het Railion Rail Chemie Centra (RCC) in de Botlek richting Zuid-Duitsland. De 130.000 ton methanol komt overeen met twee treinen per week.
>>
Containershuttle Rotterdam - Wels 28/01/2006
Door: Erik Kruithof
Met ingang van januari verzorgd Railion zes dagen per week de tractie voor een nieuwe containershuttle tussen Rotterdam en het Oostenrijkse Wels. De trein rijdt voor Intercontainer Austria dat nauw samenwerkt met het Duitse Kombiverkehr.
Bijna 30 miljoen ton aan goederen 28/01/2006
Door: Erik Kruithof
In 2005 heeft Railion ongeveer 29,2 miljoen ton aan goederen per spoor vervoerd. Dit is 6.5 % meer als in 2004 en een nieuw record. In 2006 zal Railion het beleid, om het wagenladingverkeer te concentreren op de zes grote industriële centra, voortzetten. In 2005 steeg de bezettingsgraad van het wagenladingnetwerk hierdoor al tot 74 % in tegenstelling tot 72 % in 2004. Bij een gematigde ontwikkeling van de spoortax in de komende 6 à 7 jaar verwacht Railion dat het bedrijfsleven het spoor steeds meer weet te benutten.