Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Nederland
Infra
ProRail mag spoor Driehuis verkopen 18/07/2010
Door: Erik Kruithof

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft ProRail toestemming gegeven om de voormalige spoorlijn tussen Santpoort-Noord en IJmuiden te verkopen aan de gemeente Velsen. Ook is er toestemming gegeven voor de bodemsanering van het tracé. De grond onder het stuk spoor rond Driehuis is cruciaal voor de aanleg van de HOV bus route.

ProRail wil af van 3500 wissels 13/06/2010
Door: Erik Kruithof

ProRail wil het aantal wissels in het Nederlandse spoorwegnet terugbrengen van ruim 7500 naar 3500 wissels. Voor een wissel legt ProRail momenteel 250.000 euro neer aan aanschaf kosten. Het onderhoud voor een wissel kost gedurende de levensduur van 18 jaar nog eens 250.000 euro. In totaal vormt het wisselonderhoud 35 procent van het jaarlijkse onderhoudsbudget.

Investeringen naar 2 miljard 13/06/2010
Door: Erik Kruithof

Dit jaar gaan de investeringen in het spoor naar 2 miljard euro waar dit vorig jaar nog 1,5 miljard was. De groei is het gevolg van het naar voren halen van opdrachten om zo de aannemers in de huidige moeilijke economische omstandigheden tegemoet te komen. Hiervoor worden er onder andere versneld extra liften en fietsenstallingen gebouwd. Ook wordt er gewerkt aan de aanleg van de Hanzelijn, de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Verder zijn er projecten in uitvoering voor provincies en gemeenten zoals ondertunneling en maatregelen tegen geluidsoverlast.

Warmtezuilen succesvol 25/03/2009
Door: Erik Kruithof

De warmtezuilen die afgelopen winter als proef op station Amsterdam Amstel en Leiden Centraal waren geplaatst worden door de reiziger gewaardeerd. Hierom zal het aantal stations met warmtezuilen dit najaar worden uitgebreid. Op minimaal twee stations, Amersfoort en Nijmegen, zullen nog zuilen worden geplaatst. De bestaande zuilen zullen gedurende de lente en zomer tijdelijk worden verwijderd.

Grote hinder na ontsporing 30/11/2008
Door: Erik Kruithof

De ravage die was ontstaan na het ontsporen van een goederentrein op 23 november bij Amsterdam zorgde de afgelopen week voor grote hinder op het spoor. Door de ontsporing raakte zo'n 500 meter spoor beschadigd. Ook zijn een kromme ligger en de bijbehorende landhoofden van een brug op de ontsporinglocatie beschadigd geraakt. Het herstel van de brug zal zeker een maand duren. Om de hinder voor her treinverkeer te beperken is er een tijdelijke verbinding gecreëerd, zodat het treinverkeer richting Utrecht weer een redelijk normaal verloop kan hebben.

ProRail breidt GSM-R uit 28/09/2008
Door: Erik Kruithof

ProRail gaat de capaciteit op het GSM-R netwerk vergroten, zodat het netwerk van vijfduizend aansluitingen nu tot tienduizend aansluitingen in de loop van komend jaar kan omvatten. Belangrijkste rede voor deze groei is de wens van de NS om het netwerk ook te gebruiken voor het versturen van reizigersinformatie (InfoPlus).

Nauwelijks treinen naar haven 31/08/2008
Door: Erik Kruithof

In de eerste weekeinde van september zullen de Havenspoorlijn en het Betuwelijn-gedeelte tussen de Maasvlakte en rangeerterrein Kijfhoek geschikt worden gemaakt voor ERTMS en 25 kV. Door deze werkzaamheden zal er nauwelijks treinverkeer van en naar de Rotterdamse haven mogelijk zijn van vrijdag 5 september 16.00 uur tot maandag 8 september 13.00 uur. Van vrijdagmiddag 16.00 uur tot zaterdagmorgen 09.00 uur is er beperkte capaciteit beschikbaar op de Havenspoorlijn. Op Kortsluitroute is er van zaterdagmorgen tot maandagmiddag geen treinverkeer mogelijk. Tussen de Maasvlakte en Europoort kunnen af en toe treinen met erts en containers rijden. De stoomtrein voor de Wereldhavendagen zal wel kunnen rijden.

4,5 Miljard voor knelpunten 31/08/2008
Door: Erik Kruithof

De overheid gaat 4,5 miljard euro investeren in de knelpunten op het spoorwegnet. De investering moet een jaarlijkse reizigersgroei van vijf procent mogelijk maken. Ook is het de bedoeling dat op termijn de frequentie van treinen zo hoog wordt dat het niet meer nodig is om met een spoorboekje te reizen. De knelpunten op de trajecten Schiphol - Amsterdam - Lelystad, Den Haag - Rotterdam, Utrecht - Arnhem en Eindhoven - Amsterdam zullen het eerste worden aangepakt.

Problemen rond bouw Arnhem 08/06/2008
Door: Erik Kruithof

Station Arnhem zal voorlopig nog een bouwput blijven nu de laatste aannemer die nog in onderhandeling was met ProRail is afgehaakt. Het blijkt niet mogelijk om het nieuwe station te bouwen voor het dat ervoor gereserveerd is.

Tentoonstelling 100 jaar Hofpleinlijn 20/05/2008
Door: Erik Kruithof

Ter gelegenheid van het 100 jarige jubileum van de Hofpleinlijn loopt er momenteel een speciale tentoonstelling in Huize Swaensteijn in Voorburg. Op 1 oktober 1908 reed de eerste reizigerstrein over het bijzondere 1,9 km lange luchtspoor dat onderdeel uitmaakt van de Hofpleinlijn. De Hofpleinlijn was tevens de eerste geëlektrificeerde spoorlijn van Nederland. Per 3 juni 2006 is de treindienst gestaakt ten gunste van RandstadRail. Met de komst van RandstadRail komt er medio 2008 ook een einde aan het luchtspoor tussen de Ceintuurbaan en het Hofplein en daarmee aan de eigenlijke Hofpleinlijn. De RandstadRail metro’s zullen na de nieuwe RandstadRail halte Melanchthonweg via een tunnel rijden naar de Erasmuslijn. Het Hofpleinviaduct dat is aangewezen als rijksmonument zal een nieuwe functie krijgen.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers