Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Dinsdag, 30 april 2024
Actueel
Nederland
Infra
Betuweroute zit aan maximale capaciteit 05/04/2008
Door: Admin

Het transport over de Betuweroute zit driekwart jaar na de ingebruikname aan de maximale capaciteit. Sinds begin dit jaar rijden er wekelijks tussen de 75 en 90 treinen over de Betuwe route. >>

Uitbreiding Almere - Schiphol 25/03/2008
Door: Erik Kruithof

Het kabinet heeft besloten om 531 miljoen euro te investeren in de uitbreiding van de infrastructuur op het traject Almere - Schiphol. Deze uitbreiding moet voldoende zijn om de vanaf 2012 meerdere jaren de verwachte reizigersgroei te verwerken. De voorgestelde investering omvat onder andere de verdubbeling van 2 naar 4 sporen tussen Almere Muziekwijk en Almere Centrum en tussen Almere Buiten en Almere Oostvaarders. Daarnaast zal er ook een spoorverdubbeling van 2 naar 4 sporen op de Zuidtak plaatsvinden tussen de Utrechtboog en de aansluiting op de Westtak. Bij de aansluiting op de Westtak komen ook extra sporen en wissels treinen ongehinderd te laten in- en uitvoegen. In Almere Centrum zullen de perrons worden verlengd en zullen er keersporen worden aangelegd. Ten slotte zal er bij Venserpolder nog een wachtspoor komen voor goederentreinen.

Nieuw spoor tussen Heerenveen en Groningen 25/03/2008
Door: Erik Kruithof

Minister van Verkeer en Waterstaat heeft bekendgemaakt dat de nieuwe spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen er zal komen als onderdeel van een pakket bereikbaarheidsmaatregelen voor het Noorden. De spoorlijn die zal gaan lopen via Drachten is een compensatie voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn.

Spoorlengte nauwelijks toegenomen 09/03/2008
Door: Erik Kruithof

De totale lengte van het Nederlandse spoorwegnet is in de afgelopen 26 jaar nauwelijks toegenomen. Sinds 1982 is de lengte met vijf procent toegenomen. Deze toename is voornamelijk te danken aan de opening van de Flevolijn en de Betuweroute. De totale lengte van het spoornet bedraagt nu bijna 3000 kilometer. Het aantal meersporige trajecten is wel toegenomen met 23 procent als gevolg van de vele spoorverdubbelingen.

Regenwater op proef 09/03/2008
Door: Erik Kruithof

Op station Naarden-Bussum zal binnenkort een proef worden gehouden met het gebruik van regenwater. Zo zal er regenwater worden gebruikt voor het schoonmaken van het station en het doorspoelen van de toiletten. Als er geen noemenswaardige probleem tijdens de proef voordoen zal in de toekomst ook op andere stations regenwater worden gebruikt.

Warmtezuilen op Amsterdam Amstel 08/02/2008
Door: Erik Kruithof

Als proef zijn er op de perrons van Amsterdam Amstel warmtezuilen geplaatst waaraan de reiziger zich kan opwarmen. Door de druk op een knop zal de zuil een straal van 4 tot 5 meter warmte uitstralen. De warmte zuilen zullen pas werken als het kouder is dan twaalf graden en schakelen automatisch uit na vier minuten. De benodigde stroom voor de zuilen is afkomstig van zonnepanelen. Het idee van de warmtezuilen die in eerste instantie tot eind maart blijven staan is afkomstig van het Parijse station Gare du Nord waar ook dergelijke zuilen staan.

Tien miljoen voor Arnhem - Winterswijk 30/12/2007
Door: Erik Kruithof

ProRail, provincie Gelderland, de regio Achterhoek en de Stadsregio Arnhem Nijmegen stellen samen 10 miljoen euro beschikbaar voor verbeteringen aan de spoorlijn Arnhem - Winterswijk. Voor dit bedrag zullen er bij Wehl en Doetinchem nieuwe wissels worden geplaatst welke sneller te bereiden zijn. Tussen Didam en Terborg zullen assentellers worden geplaatst. Bij Doetinchem De Huet zal er een tweede spoor bij komen om treinkruisingen mogelijk te maken. Tevens zullen op diverse plaatsen hekken worden geplaatst en kabels worden vervangen. Met deze maatregelen hopen de partijen de vele verstoringen op de lijn te verhelpen en uitbreiding van de treindienst mogelijk te maken. Ook gaat ProRail onderzoeken of de lijn geëlektrificeerd kan worden.

Station Rotterdam tegen de vlakte 30/12/2007
Door: Erik Kruithof

Op 16 januari gaat het oude station van Rotterdam tegen de vlakte. Het stationsgebouw dat ondertussen geheel leeg staat had al eerder gesloopt moeten worden, maar problemen met de financiering van het nieuwe station stonden in de weg.

Informatiesysteem voor instappers 30/12/2007
Door: Erik Kruithof

De NS overweegt op drukke stations een informatiesysteem in te voeren waardoor reizigers kunnen zien waar zij het best kunnen instappen. Met het systeem hoopt met dat de reizigers zich meer over de perrons verspreiden om proppen te voorkomen en zo de instaptijd te verkorten.

Stations worden vernieuwd 09/12/2007
Door: Erik Kruithof

(Update) In het najaar van 2008 kunnen reizigers op een de stations Haarlem, Culemborg, Leiden en Duiven als proef kennis maken met een nieuwe stationsinrichting. Het ontwerpbureau Blom&Moors heeft een visie ontwikkeld voor de inrichting van stations die aansluit bij de eisen die zijn vastgesteld door ProRail, NS en bureau Spoorbouwmeester. In deze visie krijgen alle stations krijgen een eigen gezicht. Afhankelijk van de grootte van het station en of het om een modern of monumentaal station gaat, kunnen keuzes worden gemaakt over de uiteindelijke inrichting. >>

Laatste update door: Erik Kruithof, op 09/12/2007.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers