Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Nederland
NS Hispeed/HSA
Weer ritten met 1216 050 op de HSL 17/07/2006
Door: Wim Broerse

Op 24 juni haalde ACTS de (toekomstige ÖBB-loc) 1216.050 op in Emmerich, en bracht die naar de HSL-Zuid bij Hoofddorp.

Vanuit Hoofddorp zouden er in week 26 testritten plaatsvinden op het noordelijke tracé van de HSL-Zuid, om de ETCS-signalering te testen.

Eerder die week was echter bekend geworden dat het tracé van de HSL-Zuid ter hoogte van Rijpwetering, als gevolg van verplaatsing van de ondergrond, zo’n 30mm horizontaal verschoven is, terwijl slechts 5mm horizontale verplaatsing is toegestaan.

Om verdere verschuivingen te voorkomen, worden er langs 800 meter van het tracé verankerde damwanden geplaatst. Als dat niet helpt, zal het tracé bij Rijpwetering, inclusief de bovenleiding en beveiliging, opnieuw aangelegd moeten worden en kan de dienstuitvoering op de HSL-Zuid, die 1 april 2007 van start moet gaan, in gevaar komen.

Als gevolg van de verschuiving konden de ETCS-testen met de Taurus ook niet plaatsvinden: voor het testen van ETCS level 1 is een snelheid van 160 km/h nodig, bij ETCS level 2 is dit maar liefst 300 km/h, terwijl er momenteel op het noordelijke deel een beperkte snelheid geldt als gevolg van de verschuiving.
Juist doordat er hoge snelheden gehaald moesten worden, kwam de Taurus weer in beeld vanwege zijn toegelaten snelheid van 253 km/h. Eerder werd al gekeken naar een ICE-3 treinstel van de DB, maar dit bleek niet beschikbaar.

Om de Siemens-loc toch een beetje ‘bezig’ te houden, keerde zij op 7 juli nog een keer terug naar het zuidelijke deel van de Nederlandse HSL en werden er op 10 en 11 juli GSM-R-testen uitgevoerd tussen Barendrecht en Breda/Belgische grens, waarbij de snelheid al snel weer opliep tot 230 km/h.

Na deze ritten bracht ACTS de 1216 op 12 juli weer naar Hoofddorp, waarna deze op 15 juli weer in actie kwam: er werden zogenaamde ‘RAS-testen’ uitgevoerd bij Rotterdam Noord. Met deze testen wordt de overgang tussen ERTMS en de ‘normale’ beveiliging, de ATB, getest.

Tot maandagochtend 17 juli reed de loc om de paar minuten door Rotterdam CS heen, om vervolgens bij de ingang van de Willemsspoortunnel kop te maken en met 160 km/h terug te keren naar de HSL.

Deze testen werden eerder al uitgevoerd tot station Rotterdam Stadion, zodat er nu alleen nog testen met ERTMS tussen Rotterdam Stadion en de noordelijke ingang van de Willemsspoortunnel gehouden moeten worden.

Vanaf week 34 is er een Thalys-treinstel op het noordelijke deel van de HSL-Zuid gepland.

Bron: Sander Broerse

ÖBB 1216 050 op de HSL nabij Breda Prinsenbeek, dinsdag 11 juli 2006. © Sander Broerse
ÖBB 1216 050 op de HSL nabij Breda Prinsenbeek, dinsdag 11 juli 2006. © Sander Broerse

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers