Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zaterdag, 27 april 2024
Actueel
Nederland
Arriva/NoordNed
Wadlopers weg bij Arriva 12/07/2007
Door: Erik Kruithof

Sinds afgelopen weekend is Arriva begonnen met het buiten dienst stellen van de Wadlopers. Op 9 juli reden de laatste Wadlopers in Friesland en op 12 juli zullen alle resterende Wadlopers worden afgevoerd naar Onnen. In Onnen zullen de stellen door NedTrain worden geconserveerd en vervolgens worden ze gestald in de wagenloodsen in Amersfoort. Hiermee is na ruim 25 jaar een einde gekomen aan de Waloper inzet in de Noordelijke provincies. Medio september zal Arriva ook de Buffels gaan vervangen door de nieuwe Spurts.

Spurts zijn lawaaiig 01/04/2007
Door: Erik Kruithof

De nieuwe Spurts van Arriva maken veel lawaai als de dieselmotoren stationair draaien. Diverse omwoonenden hebben klachten over het lawaai. Arriva onderkent het geluids probleem van de Spurts.

Extra Stadlers voor Arriva 10/12/2006
Door: Erik Kruithof

Arriva heeft bij Stadler zeven elektrische treinstellen besteld voor de diensten op de Merwede-Lingelijn. Op dinsdag 28 november hebben Arriva en Stadler hiervoor het contract, van 30 miljoen euro, ondertekend in Sliedrecht. De treinen zullen eind 2008 worden geleverd. Na verdubbeling van de spoorlijn wil Arriva nog drie extra treinen bestellen.

Peijs neemt GTW in gebruik 13/11/2006
Door: Erik Kruithof

(Update) Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft op donderdag 1 november de eerste GTW van Arriva officieel in gebruik genomen. In groningen onthulde de minister samen met gedeputeerde Verkeer en Vervoer Tonnis Musschenga de naam die Arriva aan de serie heeft gegeven: Spurt. De Spurt moet volgens Arriva symbool staan voor snelheid, sportiviteit , kracht, en reizen.

Laatste update door: Erik Kruithof, op 13/11/2006.

Eilandtreinen 20/07/2006
Door: Erik Kruithof

In de zomer van 2007 gaan er doorgaande treinen rijden tussen Leer en Harlingen. Op vrijdag en zaterdag zullen er gedurende zomermaanden twee slagen per dag gereden worden. In Harlingen sluiten de treinen aan op de boot naar Terschelling.

Treinen Arriva krijgen naam 19/04/2006
Door: Erik Kruithof

In navolging op Syntus gaat Arriva alle 43 nieuwe treinen voorzien van de naam van een bekende Groninger of Fries. Een jury zal de 43 namen kiezen uit een lijst van door het publiek aangedragen namen.

Meer treinen in nieuwe dienstregeling 11/12/2005
Door: Erik Kruithof

In de nieuwe dienstregeling van Arriva die vandaag, zondag 11 december, is gegaan is het aantal treinen aanzienlijk toegenomen. Zo zullen de sneltreinen van Leeuwarden naar Groningen op werkdagen overdag in een uursdienst gaan rijden, wat meer dan een verdubbeling is ten opzichte van de dienstregeling van 2005. Ook zullen vanaf vandaag alle treinen richting Harlingen doorrijden tot station Harlingen Haven. Op de Groningse lijnen rijdt ten slotte hier en daar nog een extra trein.

Treinstel 3229 krijgt Arriva logo's 25/11/2005
Door: Erik Kruithof

Wadloper 3229 is de eerste trein waarop het logo van Arriva te zien is in plaats van het logo van NoordNed. Per 11 december 2005 is Arriva de consessiehouder voor de treindienst op de Noordelijke lijnen.

Arriva opzoek naar goedkopere brandstof 23/07/2005
Door: Erik Kruithof

Arriva (NoordNed) overweegt om haar treinen en bussen op koolzaadolie te laten rijden, naar aanleiding van de dieselprijs die onlangs een historisch hoog record bereikte. Als proef zal Arriva twintig bussen en meerdere treinen ombouwen voor het gebruik van het vele malen goedkopere plantaardige koolzaadolie. Bij succes zullen meer treinen en bussen worden omgebouwd. Bij de Duitse Arriva dochter PEG rijden de treinen al lange tijd op koolzaadolie.

Arriva besteld 43 nieuwe treinen 16/05/2005
Door: Erik Kruithof

Arriva heeft bij het Zwitserse Stadler 43 dieselelektrische GTW treinstellen besteld, welke in 2006 en 2007 geleverd zullen worden. Van de 43 treinstellen zijn er 27 driedelig (GTW 2/8) met elk 178 zitplaatsen, 16 treinstellen zijn tweedelig (GTW 2/6) met elk 115 zitplaatsen en ten slotte zullen de resterende 8 worden uitgerust voor het rijden naar Duitsland. De motor van de GTW's is gepositoneerd in een afzonderlijke container, waardoor de reizigers weinig hinder zal ondervinden van de motor. De treinen voor Arriva zullen worden uitgerust met een intern beveiligingssysteem. Zo zullen er zich in elk compartiment vier camera’s en een aantal intercoms bevinden. Net als de LINT van Syntus zal de trein geen gesloten tussenwanden hebben en over glazen cabinewanden beschikken. Met de order is een bedrag gemoeid van meer dan honderd miljoen euro.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers