Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Nederland
Arriva/NoordNed
Bedrijfsleven pleit opheffing Leeuwarden - Harlingen 24/05/2003
Door: Erik Kruithof

Voorzitter Rinse Post van de Ondernemers-federatie Westergozone presenteerde afgelopen week het 'project Spoorloos' in Franeker, waarin het bedrijfsleven pleit voor opheffing van de spoorlijn Leeuwarden - Harlingen. Dit zou volgens de ondernemers jaarlijks een besparing van 6,7 miljoen euro opleveren. Volgens Post verhindert de spoorlijn gewenste ontwikkelingen en vergt de komende jaren forse investeringen. Er zouden alleen al vijf tunnels of bruggen à 60 miljoen euro nodig zijn voor de verdubbeling van de A31 bij Harlingen en bij de zuidelijke uitbreiding van Franeker. Het niet bouwen van die tunnels scheelt jaarlijks 3 miljoen aan afschrijvingskosten. De overige besparingen komen uit het vervallen van onderhoudskosten, van exploitatiebijdragen, kostenbesparing bij het schoonmaken van grond rond het spoor en een simpeler oplossing voor de zeedijkverhoging in Harlingen als het spoor daar weg is.

De 2500 mensen die nu dagelijks met de trein reizen tussen Leeuwarden - Harlingen, kunnen volgens de ondernemers even goed met snelbussen over de A31 worden vervoerd. Bij Dronrijp, Franeker en Harlingen zouden dan halteplaatsen moeten komen. De ondernemers denken aan één bus per kwartier of per 20 minuten.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers