Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zaterdag, 27 april 2024
Actueel
Nederland
Algemeen
Bergland Expres rijdt niet meer 27/02/2009
Door: Niels Kruithof

(Update) Nadat er eerder al technische problemen waren met enkele rijtuigen waardoor de Bergland Expres niet kon rijden, rijdt de wintersporttrein van de TTC nu opnieuw niet meer. Het bedrijf achter TTC heeft op donderdag 26 februari uitstel van betaling moeten aanvragen. De Bergland Expres van TTC zal hierom niet meer rijden. Informatie over wat de treinreizigers kunnen doen is nog wel te vinden op de site van TTC, zie www.ttconline.nl.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 27/02/2009.

Wederzijdse materieel erkenning 04/01/2009
Door: Erik Kruithof

Op 22 december hebben de Nederlandse, Belgische, Franse en Luxemburgse veiligheidsautoriteiten een protocol ondertekent dat de wederzijdse erkenning van locomotieven en reizigersmaterieel regelt. Met dit protocol wordt het eenvoudiger om materieel internationaal toegelaten te krijgen.

Verstransport per trein 27/12/2008
Door: Erik Kruithof

Door de vele files is het transport van tuinbouwproducten per trein opnieuw in beeld gekomen. Ondermeer FloraHolland, Lemkes en de groothandelsorganisatie VGB gaan studie verrichten naar het vervoer per spoor. In de jaren negentig waren er ook al initiatieven voor vervoer van bloemen- en planten per trein, maar die liepen op niets uit. Na de haalbaarheidsstudie volgt uiteindelijk een voorstel voor een proef. De plannen moeten half 2009 zijn afgerond.

Betuweroute komt op stoom 30/11/2008
Door: Erik Kruithof

Volgende maand zal het aantal treinen over de Betuweroute verdubbelen. Waar er nu wekelijks 150 tot 160 goederentreinen rijden over het traject zal dat met ingang van de nieuwe Dienstregeling groeien tot 250 à 300 treinen. En volgens verwachting zullen er eind 2009 al 300 tot 350 treinen rijden per week. De lijn zorgt tevens ook voor een verbeterde punctualiteit. Momenteel rijdt 85 procent van de treinen ondertussen op tijd Duitsland in waar dat voorheen slechts de helft was.

Intercity Eindhoven - Aken 07/09/2008
Door: Erik Kruithof

De Intercity Eindhoven - Heerlen zal worden doorgetrokken naar Aken, nu hiervoor anderhalf miljoen euro Europese Interregsubside beschikbaar is. Ook de gemeente Heerlen betaalt hetzelfde bedrag mee aan de verbinding met Aken. Venlo was ook een gegadigde voor een verbinding met Duitsland, maar het is nog niet duidelijk wat dit besluit voor Venlo betekend.

OV-kaart voor afgestudeerden 07/09/2008
Door: Erik Kruithof

Afgestudeerden kunnen vanaf het najaar tegen een aantrekkelijke prijs een jaar lang een OV-kaart krijgen. Hoeveel afgestudeerden om de kaart te krijgen is nog niet bekend. Minister Camiel Eurlings van Verkeer wil op deze wijze ex-studenten behouden voor het spoor. Eind september of begin oktober zal Eurlings zijn plannen in detail bekendmaken. Het aanbod zal ook gelden voor MBO'ers die geen recht hebben op de OV-studentenkaart.

Meer treinen in 2009 23/08/2008
Door: Erik Kruithof

Met ingang van de nieuwe dienstregeling zullen er op verschillende trajecten meer treinen gaan rijden. In totaal komen er 100.000 ritten bij in 2009. Op de lijn Utrecht - Schiphol verdubbelt NS het aantal Intercity's. Op het traject Haarlem - Amsterdam komen er in de spitsuren twee verbindingen per uur bij en op het traject Deventer - Enschede komen meer stoptreinen. Ook op het nachtnet Rotterdam - Utrecht komt er op donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht ieder uur een rechtstreekse nachttrein. Op de lijnen Zwolle - Roosendaal en Zutphen - Nijmegen komt respectievelijk weer een doorgaande Intercity en stoptrein. De intercity Arnhem - Den Haag wordt vervangen door een intercity Nijmegen - Schiphol en een intercity Utrecht - Den Haag. Deze treinen gaan twee keer per uur rijden. Verder zal ook op verschillende stations nog extra worden gestopt. In het goederen vervoer is de groei het grootst op de lijnen, waaronder de Betuweroute, van de Nederlandse havens en belangrijkste industriële centra naar Duitsland en nieuwe EU-lidstaten.

Subsidie voor kaartautomaten op Limburgse stations 18/02/2008
Door: Erik Kruithof

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is bereid de provincie Limburg subsidie te geven om kaartautomaten te plaatsen op de stations Heerlen de Kissel en Eygelshoven Markt. Op deze stations die in december zijn geopend staan uitsluitend Duitse automaten aangezien de Nederlandse gebruikers van het station het niet rendabel vonden om een kaartautomaat te laten plaatsen.

Wadlopers 18/02/2008
Door: Erik Kruithof

Op zondag 10 februari zijn de Wadloperstellen 3119, 3114, 3103, 3218, 3104 en 3109 overgebracht naar de kooi op emplacement Dijksgracht in Amsterdam. Op 17 en 29 februari retourneert Veolia nog eens gezamenlijk acht eenwagenstellen aan NS Financial Services. De tweewagenstellen 3223 en 3226 zijn samen met twee eenwagenstellen verkocht aan Albanië.

NS wil actiever worden in buitenland 08/02/2008
Door: Erik Kruithof

De NS wil haar activiteiten gaan uitbreiden naar andere Europese landen. Met Northern Rail en Merseyrail is de NS al actief in Groot-Brittannië. In Groot-Brittannië wil de NS actief worden in meer gebieden, maar ook het meedingen naar concessies in andere Europese landen is nadrukkelijk een optie. In het bijzonder de Scandinavische landen vormen voor NS een aantrekkelijk gebied daar men daar al enige voet aan de grond heeft via de railinfrastructuur.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers