Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Nederland
Algemeen
Wadlopers naar Dijksgracht 08/02/2008
Door: Erik Kruithof

Op zondag 3 februari zijn de Wadlopers 3214, 3206, 3210 en 3228 door loc 1834 van Zwolle overgebracht naar de kooi op emplacement Dijksgracht in Amsterdam. Volgens planning zullen op zondag 10 februari nog een aantal treinstellen volgen. De Wadlopers worden geheel geconverseerd en hersteld van defecten weg gezet op de Dijksgracht in afwachting van een eventuele koper. Als er zich geen koper aandient zal dit een van de laatste bestemmingen zijn voor de Wadlopers alvorens ze gesloopt zullen worden.

Nieuwe dienstregeling van start 09/12/2007
Door: Erik Kruithof

Vandaag is de nieuwe dienstregeling van kracht geworden. Met ingang van de nieuwe dienstregeling zijn er drie nieuwe stations in gebruik genomen: Purmerend Weidevenne, Heerlen de Kissel en Eygelshoven Markt. Het station Groningen Europapark was al eerder geopend. De belangrijkste veranderingen in het nationale vervoer is de uitbreiding van het nachtnet richting Eindhoven. In het internationale vervoer wordt de belangrijkste verandering gevormd door de grote uitbreiding van het aantal nachtelijke verbindingen. Vanuit Amsterdam worden naast de bestaande verbindingen nieuwe verbindingen aangeboden naar Wenen, Milaan, Kopenhagen, Praag en Warschau. In het winterseizoen zal het bestaande treindeel naar Zürich voortaan op zaterdagen gaan doorrijden tot Brig.

Maastricht-Brussel bijna kostendekkend 02/09/2007
Door: Erik Kruithof

(Update) De hogesnelheidsverbinding tussen Maastricht en Brussel is nagenoeg kostendekkend. Gedurende de afgelopen maanden is het aantal reizigers dat van de verbinding gebruik maakt sterk gestegen. De Maastricht-Brussel Express wordt sinds het begin van dit jaar op basis van een twee jarige proef aangeboden en verkort de reistijd tot vijf kwartier.

Laatste update door: Erik Kruithof, op 02/09/2007.

Memorandum of Understanding 17/06/2007
Door: Erik Kruithof

Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië hebben in Luxemburg een Memorandum of Understanding (MOU) getekend tijdens de EU-Transportraad. In deze MOU staan afspraken over wederzijdse erkenning van de keuring en toelating van spoorwegmaterieel. Met deze afspraken moet het grensoverschrijdend gebruik van spoorwegmaterieel vereenvoudigen doordat een groot deel van de keuring in één land ook voor de toelating in de vier andere landen geldig is. Per land zijn er nog wel afzonderlijke eisen waaraan moet worden voldaan op het gebied van o.a. beveiliging en stroomsysteem.

Afleveringen RTL Transportwereld over railgoederenvervoer 19/12/2006
Door: Wim Broerse

(Update) Het TV-programma RTL Transportwereld gaat vanaf oudejaarsdag een reeks afleveringen wijden aan het railgoederenvervoer. Het uitzendschema kunt u hier bekijken. >>

Laatste update door: Wim Broerse, op 23/12/2006.

ProRail het spoor bijster? 15/09/2006
Door: Wim Broerse

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Dat deze spaanders soms op de lachspieren kunnen werken, bleek vandaag op De Kaap (Katendrecht) in Rotterdam.
>>

De onbewaakte 'spoorwegovergang' bij de Silostraat op Katendrecht in Rotterdam. © Wim Broerse
De onbewaakte 'spoorwegovergang' bij de Silostraat op Katendrecht in Rotterdam. © Wim Broerse

Angel Trains: Diesels voor de Betuwe 21/05/2006
Door: Wim Broerse

Angel Trains, de wereldwijd opererende verhuurder van Vossloh locomotieven, gaat in 19 van haar G 1206- en G 2000-diesellocs het treinbeveiligingssysteem ETCS-2 inbouwen.
Door de inbouw van dit van Alstom afkomstige systeem worden de locs geschikt voor het rijden op de Betuwe-Route. >>

Minder treinen door rood 27/03/2006
Door: Erik Kruithof

Het aantal treinen dat op een risicovolle manier door rood is gereden is in 2005 met 35 gedaald ten opzichte van 2004. In 2005 reden in totaal 391 treinen door rood. Van deze 391 passages waren er 249 gevallen risocovol en 142 gevallen waren aan een technische oorzaak te wijten.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers