Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Vrijdag, 26 april 2024
Actueel
Nederland
NS Reizigers
Modernisering DD-AR 18/07/2010
Door: Erik Kruithof

De NS gaat het DD-AR materieel geheel moderniseren en ombouwen tot Intercity materieel. Zo krijgt het materieel een nieuwe indeling. De bovenverdieping zal worden ingericht volgens het thema ‘rust en werken’ met de stoelen in Coach-opstelling. De beneden verdieping zal worden ingericht naar het thema ‘ontmoeten en gezelligheid’ met de stoelen meer in vis-à-vis opstelling.

Nieuwe proef ‘spoorboekloos’ rijden 18/07/2010
Door: Erik Kruithof

De NS gaat samen met ProRail een nieuwe proef houden voor het spoorboekloos rijden. Vanaf 6 september gaat men op het traject Amsterdam Eindhoven om elke 10 minuten een Intercity laten rijden. In 2009 heeft met deze proef al eerder gehouden, maar die viel toen in de vakantie periode wanneer er minder treinen rijden. Nu wil men de proef houden onder realistische omstandigheden. Na deze nieuwe proef die vier weken duurt neemt men een besluit of het spoorboekloos rijden in de toekomst ingevoerd gaat worden.

NS overweegt spitsheffing 05/04/2010
Door: Erik Kruithof

De NS overweegt om tijdens de spits een spitsheffing in te voeren. Op deze manier hoopt de NS de treinreizigers meer over de dag te kunnen verspreiden. Het idee van een spitsheffing is afkomstig van één van de ambtelijke werkgroepen die zich de afgelopen maanden hebben beziggehouden met bezuinigingen die de overheid kan doorvoeren. Een tariefsverhoging van 10 procent voor alle kaartjes is ook geopperd. De NS kijkt nu naar de plannen en zegt met het zoutkaartje dat men deze winter tijdelijk invoerde goede ervaringen te hebben met het sturen op basis van prijs. Met het goedkopere zoutkaartje moest moest buiten de spits worden gereisd. Volgens de NS zit men momenteel tijdens de spits aan de grenzen van de capaciteit.

NS start met OV-chipkaart 27/09/2009
Door: Erik Kruithof

Vanaf 1 oktober zal het bij de NS mogelijk zijn om met de OV-chipkaart te rijzen van en naar alle NS-stations in Nederland. Het zal de eerst maanden echter alleen mogelijk zijn om gebruik te maken van een wegwerpkaartje of een anonieme chipkaart. Tevens kan er voorlopig alleen gebruik worden gemaakt van de voltariefskaarten. Reizigers met een abonnement of kortingskaart moeten voorlopig nog van de papierenkaartjes gebruik blijven maken tot medio december.

NS tevreden over eigen bussen 27/09/2009
Door: Erik Kruithof

De eerste resultaten van de tweejarige proef met het inzetten van eigen bussen tijdens verstoringen stemmen de NS positief. De proef wordt gehouden op onder meer de trajecten Enschede - Zwolle, Zwolle - Arnhem en Enschede - Amersfoort. Sinds het begin van de proef zijn de bussen nu vijf maal ingezet. In alle gevallen waren de bussen binnen een half uur met gestrande reizigers op weg naar het volgende station.

NS zet bussen in 05/07/2009
Door: Erik Kruithof

NS gaat op de lijnen Amersfoort-Enschede, Arnhem-Zwolle, Enschede-Zwolle en Apeldoorn-Zutphen de komende twee jaar eigen bussen inzetten bij calamiteiten. De bedoeling is dat gestrande passagiers voortaan binnen een half uur naar een station worden vervoerd waarvandaan wel treinverkeer naar de eindbestemming mogelijk is. Nu blijkt het vaak niet mogelijk om snel een bus te regelen. Voor het rijden van de bussen zal NS eigen personeel inzetten. Vooral ondersteunend personeel dat overdag vrij gemakkelijk het reguliere werk kan laten vallen. Voor de proef zijn twaalf bussen beschikbaar.

Wadlopers naar Polen 02/06/2009
Door: Erik Kruithof

Op 13 mei zijn met de 3102 en 3206 de eerste Wadlopers overgebracht naar hun nieuwe bestemming in Polen. In Polen zullen ze door de Sigma, een handelaar in tweedehands treinen, in Poznan worden opgeknapt, waarna ze verhuurd of verkocht worden aan regionale vervoerders in Polen. Elke 3 á 4 weken zal er een nieuw transport volgen van 8 bakken. Het volgende transport richting Polen zal plaatsvinden op of rond 17 juni.

Modernisering DDAR 25/03/2009
Door: Erik Kruithof

(Update) NedTrain is gestart met het moderniseren van het DDAR materieel. Het DDAR zal hierbij worden omgebouwd tot Intercity materieel. De eerste gemoderniseerde stam moet eind 2010 klaar zijn en in 2013 moet alles zijn gemoderniseerd. Met de ombouw naar Intercity zullen er nieuwe treinstammen worden gefomeerd van vier (25 stuks) en zes (25 stuks) bakken lang. Alle stammen zullen worden voorzien van een motorwagen. Of de resterende DDAR rijtuigen ook worden gemoderniseerd en in welke vorm is nog niet bekend.

Laatste update door: Erik Kruithof, op 25/03/2009.

Twaalf treinen per uur niet mogelijk 08/02/2009
Door: Erik Kruithof

Het blijkt niet mogelijk om vanaf 2010 twaalf treinen per uur - het zogenaamde spoorboekloos rijden - te laten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. De infrastructuur blijkt niet toerijkend voor deze frequentie in combinatie met de goederentreinen die ook over het traject moeten rijden. Er wordt nog onderzocht of het mogelijk is om in 2011 het spoorboekloos rijden in te voeren.

Nieuwe dienstregeling van start 14/12/2008
Door: Erik Kruithof

Vandaag is de nieuwe dienstregeling weer van start gegaan. De nieuwe dienstregeling telt drie procent meer treinen dan de voorgaande versie. Op de belangrijkste trajecten zal in een 'metrosysteem' gereden worden. Met deze dienstregeling komt het aantal stations op het Nederlandse net op 380 te staan. Amsterdam-Holendrecht is als nieuw station aan de lijst toegevoegd, het station Krommenie-Assendelft is verplaatst en bij station Sloterdijk zijn er perrons gekomen aan de Hemboog sporen.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers