Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Duitsland
DB AutoZug
Ongunstige geluiden over de toekomst van de CNL treinen 02/04/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) Over het voortbestaan van de CNL treinen naar Nederland bestaat nog steeds onduidelijkheid. Hoewel in tegenstelling tot wat eerder bericht werd de CNL richting Wenen en Milaan geen latere aankomsttijd voor 2009 heeft toegewezen gekregen en nog gewoon in de voorlopige Nederlandse dienstregeling van 2009 staat opgenomen. Desondanks houden de geluiden aan dat de CNL naar Wenen en Milaan vanaf december 2009 niet meer vanaf Amsterdam zal rijden. Ook voor de andere twee nachttreinen naar Zürich / München en Warschau / Moskou / Kopenhagen zou de exploitant DB AutoZug overwegen of besloten hebben om ze niet meer naar Nederland te rijden. De genoemde reden hiervoor zou de gestegen gebruikersvergoeding in Nederland zijn. Saillant detail daarbij is dat de gebruikersvergoeding in Nederland nog altijd duidelijk lager ligt dan in Duitsland. Mocht het schrappen bewaarheid worden, dan zou het alsnog over zijn met de reguliere nachttreinen in Nederland.

Naast de wijzigingen die betrekking hebben op de treinen die nu nog naar Nederland rijden, zouden diverse andere nachttreinen tevens mogelijk worden geschrapt of ingekort. Dit zou onder meer gelden meer voor verbindingen vanaf Duitsland en Oostenrijk richting Frankrijk en voor treinen naar Italië. Zo zou de CNL die nu nog vanaf Amsterdam naar Milaan rijdt in het vervolg niet alleen weer vanaf Dortmund rijden, maar in Italië wegens de financiële problemen van de FS tevens nog ingekort dreigen te worden tot Chiasso in plaats van Milaan. Dat reizigers vaker moeten overstappen en daarom mogelijk zullen uitwijken naar andere vervoermiddelen en niet vanzelfsprekend de extra overstappen voor lief hoeven te nemen schijnt een ondergeschikte rol in de discussies te spelen. De rol van het nachttreinnet in West-Europa dreigt zodoende nog verder te minimaliseren, al moet nog afgewacht worden welke plannen daadwerkelijk worden doorgezet. Er zijn namelijk ook berichten dat het aantal wijzigingen toch zal meevallen.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 05/04/2008.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers