Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Donderdag, 25 april 2024
Actueel
Duitsland
Infra
Traject Berlijn – Cottbus wordt verbeterd 16/09/2006
Door: Niels Kruithof

De DB AG heeft besloten om het traject Berlijn – Cottbus uit te gaan bouwen. Ongeveer 97,5 kilometer van het traject zal geschikt worden gemaakt voor snelheden tot 160 kilometer per uur. De reistijd tussen Berlijn en Cottbus wordt hierdoor zo’n 30 minuten korten. Vanaf 2008 zal begonnen worden met het uitvoeren van belangrijke onderhoudswerkzaamheden, en volgens de planning zal in 2010 begonnen worden met het geschikt maken van het traject voor hogere snelheden. De werkzaamheden zullen op zijn vroegst einde 2011 afgerond zijn.

Berlin Hauptbahnhof officieel geopend 26/05/2006
Door: Niels Kruithof

(Update) Het nieuwe station Berlin Hauptbahnhof is vrijdag 26 mei officieel geopend door diverse hoogwaardigheidsbekleders. Tijdens de opening liet de elektronica het even af weten waardoor de officiële openingshandeling, het drukken op een knop waarmee het doek voor een bord weg moest vallen, later nog eens overgedaan moest worden. Het modern vormgegeven station zal vanaf zondag 28 mei planmatig worden aangedaan door treinen. Met ingang van die datum zullen de langeafstandstreinen overigens niet meer gaan stoppen op Berlin Zoologischer Garten, een besluit dat tot veel kritiek geleid heeft. In de nacht van 26 mei op 27 mei volgde ter gelegenheid van de opening nog een spectaculaire lichtshow van de Hamburgerse kunstenaar Jerry Appelt.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 27/05/2006.

Elektrificatie goederenlijn Aken West - Montzen 22/02/2006
Door: Niels Kruithof

De Deutsche Bahn en Infrabel, het infrastructuurbedrijf van de NMBS, hebben een akkoord gesloten voor de elektrificatie van de goederenlijn Aken West – Montzen. Volgens planning zal de elektrificatie begin 2008 beginnen en in december 2008 gereed komen. Het trajectdeel van Aken West tot aan de Gemmenicher Tunnel is al langer geëlektrificeerd en wordt gebruikt voor het opduwen van goederentreinen richting België. De Deutsche Bahn zal de Gemmenicher Tunnel en ongeveer 150 meter spoor aan Belgische zijde van de tunnel elektrificeren, voor de rest van het traject is Infrabel verantwoordelijk. De overgang van de Duitse spanning van 15 kV naar de Belgische spanning van 3 kV zal iets meer dan 2 kilometer voor Montzen komen te liggen. De elektrificatie stond al eerder gepland, maar moest uitgesteld worden omdat Infrabel nog onvoldoende financiële middelen tot zijn beschikking had.

Station Köln/Bonn Flughafen geopend 14/06/2004
Door: Niels Kruithof

Op 13 juni is het nieuwe station Köln/Bonn Flughafen in gebruik genomen. Naast enkele regionale treindiensten die het station aandoen is het station tevens eindpunt van de ICE Berlijn - Keulen. Om gebruik van het nieuwe lijngedeelte te mogen maken zijn de 143'en met gemoderniseerde zilvervissen van de RE 8 Mönchengladbach - Köln - Koblenz vervangen door treinstellen van de serie 425. Deze treinstellen beschikken namelijk wel over de vereiste noodremoverbrugging.

Elektrificatie München - Memmingen - Lindau 23/06/2003
Door: Niels Kruithof

Het traject München - Memmingen - Lindau kan eindelijk geëlektrificeerd worden nu er 100 miljoen Euro beschikbaar is gekomen voor verbetering van de internationale spoorinfrastructuur in Bayern. Ook zal een gedeelte van het enkelsporige traject bij Memmingen dubbelsporig uitgebouwd worden. De elektrificatie moet het traject vooral attractiever maken voor het transitgoederenvervoer naar Italië via Zürich en moet zo een alternatief worden voor het traject over de Brenner in Oostenrijk. Zwitserland heeft ook 50 miljoen Euro aangeboden voor de elektrificatie van het traject. Door de elektrificatie wordt het namelijk mogelijk de nieuwe Gotthardtunnel naast de al bestaande aansluiting op het ICE-net in Basel ook aan te sluiten op het ICE-net in Müchen.

Uitbouw Moezeltraject 03/05/2003
Door: Niels Kruithof

Het Moezeltraject van Koblenz naar Trier zal worden uitgebouwd. De deelstaat Rijnland- Palts wil zo spoorwegmaatschappijen in staat stellen om attractieve verbindingen tussen Koblenz en Luxemburg aan te bieden. Hiervoor zal het traject tussen Koblenz en Trier geschikt worden gemaakt voor de inzet van kantelbaktreinen. Om de veiligheid te vergroten zal de Cochemer Tunnel tevens twee scheiden tunnelbuizen krijgen. Op het gedeelte van Trier tot Igel bij de Luxemburgse grens moeten hogere snelheden mogelijk worden door correcties aan de ligging van het traject en door een nieuwe spoorbrug naast de enkelsporige brug bij Karthuas te bouwen. Als de DB AG na de verbeteringen niet van plan is het huidige aanbod van treindiensten in stand te houden, dan zouden concurrenten spoorwegmaatschappijen de diensten kunnen overnemen.

Br 181 220-5 met IR 2537 op weg naar Münster (West) Hbf, hier op het Pünderiger hangviaduct.
Br 181 220-5 met IR 2537 op weg naar Münster (West) Hbf, hier op het Pünderiger hangviaduct.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers