Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Maandag, 29 april 2024
Actueel
Duitsland
Algemeen
Rheinland-Pfalz-Takt 2015 voorgesteld 19/06/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) De Duitse deelstaat Rheinland-Pfalz heeft haar ideeën voor de invoering van het Rheinland-Pfalz-Takt 2015 gepresenteerd. Het concept zal tot de grootste wijzigingen in het regionale treinvervoer in de deelstaat leiden sinds de deelstaat in 1994 verantwoordelijk was geworden voor het regionale reizigersvervoer. In totaal zal het aantal treinkilometers met ongeveer 20 procent gaan toenemen tot rond de 40 miljoen treinkilometer per jaar. >>

Laatste update door: Niels Kruithof, op 19/06/2008.

Proces geopend over maglev ongeluk 11/05/2008
Door: Erik Kruithof

In het Duitse Osnabrück is dinsdag het proces geopend tegen twee managers van de magneetzweeftrein die in 2006 verongelukte op het proeftraject in het Duitse Emsland. Bij het ongeluk vielen 23 doden en meerdere gewonden nadat de magneetzweeftrein in de buurt van Lathen botste op een onderhoudsvoertuig. De twee managers gaven leiding aan het bedrijf dat het proeftraject beheerd. Beide managers worden beschuldigd van dood door schuld en riskeren daarmee gevangenisstraf van maximaal vijf jaar. De aanklagers hebben voorafgaand aan de zitting laten weten dat de verkeersleider die het onderhoudsvoertuig de baan op liet de eigenlijke verantwoordelijke is, maar dat deze wegens psychiatrische problemen is opgenomen en niet terecht kan staan.

Fahrzeugtechnik Dessau bijna failliet 15/04/2008
Door: Erik Kruithof

Fahrzeugtechnik Dessau, bouwer van de PROTOS treinen van Connexxion, heeft surseance van betaling aangevraagd om een faillissement af te wenden. Het personeel van Fahrzeugtechnik Dessau heeft het loon van februari nog niet ontvangen. Mocht het bedrijf failliet gaan dan heeft dat waarschijnlijk geen ernstige consequenties voor Connexxion. De ombouw van het prototype PROTOS naar Valleitrein kan ook in Nederland plaatsvinden en voor reserve onderdelen kan men terecht bij de toeleveranciers van Fahrzeugtechnik Dessau.

Transrapid München zal er niet komen 27/03/2008
Door: Niels Kruithof

De aanleg van een magneetzweeftrein in München van het centraal station naar de luchthaven is van de baan. Hoewel er eerder een principeakkoord was gesloten voor de realisatie van de Transrapid, werd vandaag bekend dat de kosten vele malen duurder uitvallen dan aanvankelijk was gepland. Oorspronkelijk zouden de bouwkosten 1,85 miljard Euro bedragen, maar dat zou nu zo’n 3,4 miljard Euro moeten gaan kosten. Zowel de deelstaat als de nationale regering waren niet bereid om nogmaals aanzienlijk meer geld in het project te stoppen. Hierom is het besluit gevallen om de realisatie van de Transrapid niet langer door te laten gaan.

Dieselloc 218 387 in het oud rood 23/03/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) De 218 387 die tot voor kort nog in de verkeersrode kleur onderweg was is bij een hoofdrevisie in de oude donkerrode kleur uit tijdperk III van de DB gespoten. De Kurhessenbahn, een dochteronderneming van de DB AG, wou namelijk graag een loc in de oude kleurstelling hebben. Hoewel de 218 387 zelf vroeger nooit in deze kleur heeft rondgereden, viel de keuze op deze loc wegens de slechte conditie van de loc die oorspronkelijk een revisie zou krijgen en de ongunstige revisiedatum van de andere loc die in het bezit van de Kurhessenbahn is. De loc zal in de normale treindienst worden ingezet voor goederentreinen op de “Oberen Lahntalbahn” tussen Marburg en Bad Laasphe. Daarnaast staat de loc tot de beschikking voor het rijden van extra treinen.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 24/03/2008.

DB koopt Laing Rail 08/02/2008
Door: Erik Kruithof

De Deutsche Bahn heeft met de aankoop van het Britse Laing Rail zijn aanwezigheid in Groot-Brittannië verder uitgebreid. Laing Rails is onder de naam Chiltern Railways actief tussen Londen en Birmingham. Ook heeft Laing Rails belangen in twee andere regionale vervoerders. Met de overname zou het onbevestigde bedrag van 170 miljoen euro gemoeid zijn, maar de moet nog worden goedgekeurd door de Britse autoriteiten.

Eerste treinstel serie 422 van de DB gepresenteerd 10/11/2007
Door: Niels Kruithof

Op donderdag 8 november werd in Hennigsdorf door Bombardier en Alstom het eerste vierdelige S-Bahn treinstel van de serie 422 voorgesteld. De serie 422 vormt een verdere ontwikkeling van de S-Bahn treinstellen van de serie 423. De rijtuigbakken van de serie 422 vertonen dan ook grote overeenkomsten met die van de serie 423, maar de serie 422 is voorzien van een rondere kopvorm. Daarnaast worden bij de serie 422 alle treinstellen uitgerust met magneetschijfremmen. In totaal heeft de DB 84 van deze treinstellen besteld, waarvan de eerste exemplaren op de lijn Essen – Wuppertal zullen gaan rijden.

Weer treinstaking Duitsland 23/10/2007
Door: Niels Kruithof

(Update) Volgens de huidige plannen van de machinistenvakbond GDL zal vanaf 25 oktober 2007 om 02:00 uur tot vrijdag 26 oktober om 08:00 uur opnieuw worden gestaakt. De DB AG werkt een vervangende dienstregeling waarin minder treinen zijn opgenomen dan gebruikelijk rijden. Zo hoopt de DB AG de overlast voor reizigers te beperken. De vervangende dienstregeling zal woensdagmiddag 24 oktober online komen op www.bahn.de/aktuell. De staking betreft het regionale treinvervoer en de S-Bahnen van de DB AG.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 23/10/2007.

Vrijdag 12 oktober treinstaking in Duitsland 11/10/2007
Door: Niels Kruithof

Nadat de machinistenvakbond GDL en de DB AG nog steeds niet tot een nieuw loonakkoord zijn gekomen, heeft de GDL haar aangesloten leden opnieuw opgeroepen tot een staking. Het is de bedoeling dat de staking aanstaande vrijdag 12 oktober van 2:00 uur tot 24:00 zal plaatsvinden. De stakingen mogen alleen in de S-Bahn en het regionale treinverkeer worden gehouden. Acties in het langeafstandsvervoer zijn namelijk verboden door een eerdere gerechtelijke uitspraak. De DB AG waarschuwt echter dat als gevolg van de stakingen in de regionale treindiensten het langeafstandsverkeer ook vertragingen zal oplopen.

Staking bij de DB AG mogelijk van 8 tot 11 uur 04/10/2007
Door: Niels Kruithof

De machinistenvakbond GDL heeft vandaag bekent gemaakt dat het gepland is om morgen 5 oktober het werk van 8 tot 11 uur in de ochtend stil te leggen. Het is echter nog steeds niet bekend of de staking definitief door mag gaan. De uitspraak van de rechtzaak die de DB AG tegen de GDL heeft aangespannen moet namelijk nog bekend worden. Onafhankelijk van de uitkomst van deze rechtzaak werkt de DB AG aan een nooddienstregeling. Deze nooddienstregeling zal vandaag om 18:00 uur bekend worden gemaakt door de DB AG.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers