Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Donderdag, 16 mei 2024
Actueel
Duitsland
Algemeen
Nieuwe staking bij de DB AG 02/10/2007
Door: Niels Kruithof

Nadat DB AG en de machinistenvakbond GDL nog altijd niet tot overeenstemming zijn gekomen over de nieuwe arbeidsvoorwaarden, zal aanstaande vrijdag 5 oktober gestaakt gaan worden. Het recente voorstel van de DB AG om de lonen van de machinisten met 10 % te verhogen wordt door de vakbond nog als ontoereikend beschouwd. De vakbond streefde naar een loonsverhoging tot 31 %, hoewel de andere Duitse vakbonden eerder al wel een akkoord hadden bereikt voor een loonsverhoging van 4,5 %. Waarschijnlijk zullen de machinisten die bij de GDL aangesloten zijn het werk op aanstaande vrijdag voor enkele uren neerleggen.

Financiering Transrapid München rond 25/09/2007
Door: Niels Kruithof

(Update) Het financieringstekort waarmee de ongeveer 1,85 miljard Euro kostende magneetzweeftrein Transrapid in München te maken had is opgelost. De DB AG, de industrie, de deelstaat en de landelijke regering hebben hierover een akkoord bereikt. De financiering vormde tot nu toe een belangrijke obstakel voor de aanleg van de Transrapid tussen het centrum en de luchthaven van München. Critici wijzen er echter op dat de bouw uiteindelijk zeker duurder zal uitvallen. Zo zouden experts inmiddels uitgaan van een totaalbedrag van 2,2 miljard Euro aan kosten.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 25/09/2007.

DB NachtZug en CityNightLine gaan samen 21/09/2007
Door: Niels Kruithof

Nadat al eerder diverse speculaties de ronde gingen, heeft de DB AG besloten om de producten van de bedrijfsonderdelen DB NachtZug GmbH en CityNightLine AG samen te voegen tot City Night Line. De huidige vakantietreinen vanuit Duitsland die nu nog UEX heten zullen voortaan ook onder de naam van City Night Line door het leven gaan.
>>

Stakingsacties S-Bahnen Hamburg en Berlijn 09/08/2007
Door: Niels Kruithof

Nadat het door de gerechtelijke uitspraak voor de machinisten vakbond GDL verboden was geworden om te staken in het goederen en lange afstandsvervoer, heeft de vakbond gisteravond besloten om de S-Bahnen van Hamburg en Berlijn voor korte duur plat te leggen. Als gevolg hiervan reden er vandaag 9 augustus in de ochtend tussen 8 uur en 10 uur nauwelijks S-Bahnen in de steden van Hamburg en Berlijn.

Staking goederenvervoer afgeblazen 08/08/2007
Door: Niels Kruithof

(Update) De geplande staking van de Duitse machinisten in het goederenvervoer op donderdag 9 augustus zal niet doorgaan. In een proces dat de Deutsche Bahn AG had aangespannen heeft de rechter geoordeeld dat stakingen in de vakantietijd tot te grote schade voor de Duitse economie kan lijden. Tevens zou de staking tot onvoorzienbare gevolgen kunnen leiden die achteraf niet meer terug te draaien zijn. Hierom heeft de rechter stakingen in zowel het personen over lange afstanden als het goederenvervoer verboden tot en met 30 september. >>

Laatste update door: Niels Kruithof, op 09/08/2007.

Hauptbahnhof Berlijn voor de tweede keer dicht 21/01/2007
Door: Niels Kruithof

Vandaag heeft de DB AG het station Berlijn Hbf voor de tweede keer binnen enkele dagen moeten ontruimen. De eerste keer was vanaf donderdagavond 18 januari tot vrijdagmiddag 19 januari nadat door de storm twee metalen balken los waren gekomen, waarvan één op de grond terecht kwam. Gezien de gevaarlijke situatie die hierdoor ontstond besloot men tot de noodmaatregel dat zodra het harder zou waaien dan windkracht acht het station weer ontruimd zou moeten worden. Afgelopen middag was hier al weer sprake van, zodat dit opnieuw resulteerde in een ontruiming van het in mei 2006 met veel spektakel geopende station. Ditmaal duurde de sluiting ongeveer vijf uur, sinds ongeveer kwart over acht is het station weer opengesteld. >>

DB AG wordt deels geprivatiseerd 08/11/2006
Door: Niels Kruithof

De Duitse regeringscoalitie is na een lange tijd van discussies tot een akkoord gekomen voor de privatisering van de DB AG. De DB AG zal tot 2009 deels geprivatiseerd gaan worden, maar de infrastructuur zal in eigendom van de staat blijven. Wel mag de DB AG onder strikt toezicht de infrastructuur beheren en mag de DB AG het tevens in de financiële balans opnemen. De garantie voor het behoud van de banen tot 2010 zal bij dit voorstel overeind blijven. Het ministerie van verkeer zal nu tot maart 2007 gaan werken aan een wetsvoorstel.

Toedracht ongeluk Transrapid 24/09/2006
Door: Niels Kruithof

(Update) Ondertussen is meer informatie beschikbaar over de toedracht van het ongeluk met de magneetzweeftrein “Transrapid” in Duitsland. Vermoedelijk heeft de verkeersleiding de Transrapid ten onrechte toestemming gegeven om te mogen vertrekken. Aan de hand van het protocolboek waarin handtekeningen worden gezet had de verkeersleiding er van op de hoogte kunnen zijn dat het inspectievoertuig nog op het traject was. Daarnaast was het inspectievoertuig tevens uitgerust met GPS en zou daardoor herkenbaar moeten zijn geweest op een beeldscherm. Een dwangmatig systeem dat voorkomt dat een trein weg kan rijden als er zich nog andere voertuigen op de baan bevinden ontbreekt echter op het testtraject in het Emsland. Nader onderzoek zal zich bovendien gaan richten op de vraag waarom de Transrapid pas op zo’n 50 tot 100 meter afstand van het inspectievoertuig een noodremming inzette. De directeur van de IABG, de exploitant van de Transrapid, verklaarde dat onder normale omstandigheden de beide voertuigen al op een afstand van 2 tot 3 kilometer voor elkaar zichtbaar hadden moeten zijn.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 24/09/2006.

Ernstig ongeluk magneetzweeftrein 22/09/2006
Door: Niels Kruithof

(Update) Vandaag 22 september is rond half tien in de ochtend een magneetzweeftrein op het proeftraject in het Duitse Emsland verongelukt. Bij het ongeluk zijn 23 doden en meerdere gewonden gevallen. De magneetzweeftrein boste in de buurt van Lathen op een onderhoudsvoertuig. De magneetzweeftrein zelf bleef op de baan, maar het voorste deel van de trein raakte zwaar beschadigd doordat het onderhoudsvoertuig hierin is gekomen. Restanten van het voorste deel van de trein hangen naar beneden en brokstukken van de trein zijn verspreid in de omgeving van het traject neergekomen. Na de botsing brak op twee plaatsen brand uit in de trein. Het onderhoudsvoertuig waarop de magneetzweeftrein botste wordt 's morgens gebruikt om het traject te controleren op gevallen takken en ander vuil. De magneetzweeftrein reed op het moment van het ongeluk met een snelheid van ongeveer 200 kilometer per uur en aan boord van de trein bevonden zich 29 genodigden.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 22/09/2006.

Stormloop op treinkaartjes 24/05/2005
Door: Erik Kruithof

Een actie van de DB met de verkoop van goedkope treinkaartjes via de Duitse filialen van het supermarkt-concern Lidl was een groot succes. De kaartjes, die geldig zijn voor een willekeurige reis binnen Duitsland en 49,50 kostte, gingen als warme broodjes over de toonbank. 's Morgens stonden er al lange rijen voor de winkels en binnen de kortste tijd waren alle kaartjes al uitverkocht.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers