Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Vrijdag, 19 april 2024
Actueel
Duitsland
DB Regio
Baureihen 611 en 612 mogen weer niet kantelen 21/10/2009
Door: Niels Kruithof

Bij de kantelbaktreinstellen van de Baureihen 611 en 612 heeft DB Regio als voorzorgsmaatregel opnieuw de kantelbaktechniek moeten uitschakelen. Het probleem heeft te maken met de aandrijvingstechniek van de installatie voor het kantelen. Het materieel van de beide series is al vaker geplaagd door technische problemen. Zo moesten recent nog de assen van de treinstellen van de Baureihe 612 vervangen worden omdat ze onvoldoende sterkte hadden voor de druk die bij het kantelen ontstaat. Ook daarvoor hebben de Baureihen 611 en 612 meerdere malen periodes gehad waarin de kantelbaktechniek wegens technische problemen uitgeschakeld moest worden.

De nieuwe maatregel geldt sinds woensdag 21 oktober. Als gevolg hiervan rijden de treinen op de lijnen waar het materieel met benutte kantelbaktechniek werd ingezet vertraagd.

RegioShuttles tijdelijk aan de kant 01/07/2009
Door: Niels Kruithof

Van de DB AG zijn 36 RegioShuttles in Baden-Württemberg op last van het Eisenbahn-Bundesamt aan de kant gezet. Op dinsdag 30 juni zijn de motorwagens uit dienst gehaald. De maatregel is genomen nadat eerder twee motorwagens in de brand waren geraakt. De oorzaak hiervan is gevonden in defecte turboladers, die nu moeten worden uitgewisseld.

Op sommige van de betroffen trajecten worden bussen ingezet. Ook rijden er treinen korter dan normaal en rijden treinen met vervangend materieel. Dit bestaat dan voornamelijk uit locs van de Baureihe 218 met gemoderniseerde ex-zilvervissen.

Ongemak met de BR 612 26/04/2009
Door: Niels Kruithof

(Update) De kantelbaktreinen van de Baureihe 612 zijn weer getroffen door technische problemen. Dit maal is de omvang van de problematiek redelijk beperkt. Een onderdeel in de kantelbaktechniek moet bij de treinstellen uitgewisseld worden. Treinstellen waarin het betreffende onderdeel niet vervangen is mogen sinds zaterdag 25 april niet meer met ingeschakelde kantelbaktechniek rijden. Dit leidt tot vertraging op een aantal lijnen, maar vandaag zijn de eerste treinstellen waarbij het onderdeel vernieuwd is al op de baan gekomen.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 26/04/2009.

Nieuw dubbeldeksmaterieel voor de DB AG 06/01/2009
Door: Niels Kruithof

(Update) De DB AG heeft met Bombardier Transportation een principeakkoord gesloten voor de levering van ruim 800 dubbeldeksrijtuigen. Voor het eerst zal de DB AG ook gebruik gaan maken van dubbeldeks motorwagens. Op de kopeinden zullen te motorwagens en stuurstandrijtuigen voorzien worden van Scharfenberg koppelingen. De motorwagens en stuurstandrijtuigen beschikken verder over een gewijzigde kopvorm die voldoet aan de strengere veiligheidseisen bij botsingen. Het investeringsvolume bedraagt als de complete optie wordt ingelost ongeveer 1,5 Miljard Euro. Daarmee is het grootse kaderverdrag dat de DB AG tot nu toe heeft afgesloten. Doel van de DB AG is om met het materieel in te schrijven op nieuwe regionale aanbestedingen.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 06/01/2009.

DB Flirts Baureihe 427 hernummerd in 429 20/12/2008
Door: Niels Kruithof

De treinstellen van het type Flirt die door DB Regio ingezet worden zijn omgenummerd van de Baureihe 427 in de Baureihe 429. Het Baureihe nummer van de treinstellen komt daarmee overeen met het nummer van de vijfdelige Flirts van de andere spoorwegmaatschappijen. Het Baureihe nummer 427 werd namelijk ook al gebruikt voor de driedelige Flirts van concurrenten. DB Regio beschikt over vijf treinstellen van de Flirt die onder andere op de lijn Rostock–Stralsund–Sassnitz als Hanse-Express rijden.

Baureihe 422 in dienst 19/11/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) Sinds deze week worden de eerste treinstellen van de Baurehe 422 door DB Regio ingezet. Oorspronkelijk zouden de treinstellen eerder al in dienst komen, maar daarvoor ontbrak nog de toelating. Deze is nu alsnog geregeld. De eerste treinstellen zijn komen te rijden op de lijn S 7 tussen Solingen Hbf en Düsseldorf Flughafen Terminal. Ten opzichte van de voorgangermodellen van de Baureihe 423-426 beschikken de treinen over een bollere kopvorm en een betere reminstallatie met magneetschijfremmen. Het interieur is echter niet verbeterd.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 19/11/2008.

DB Regio neemt opties op verschillende dieseltreinstellen 05/07/2008
Door: Niels Kruithof

Met diverse fabrikanten heeft DB Regio een verdrag afgesloten voor de levering van meerdere types treinstellen indien daarvoor door gewonnen aanbestedingen behoefte voor blijkt te zijn. De treinstellen kunnen tot eind 2011 definitief worden besteld. Het gaat grotendeels om types die al bestaan. Zo kunnen er 60 RegioShuttles bij Stadler, 60 eendelige en 60 tweedelige Linten bij Alstom en 60 tweedelige Desiro’s worden besteld. Ook is er een optie voor de levering van 60 driedelige Linten op basis van het al eerder geleverde model van de tweedelige Lint door deze met een tussenbak te verlengen.

Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) zegt contract DB Regio op 15/06/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) De Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) die binnen de deelstaat Nordrhein-Westfalen valt heeft op 12 juni 2008 bekend gemaakt het contract met DB Regio voor het uitvoeren van een groot deel van de regionale treindiensten waarvoor de verkeersbond verantwoordelijk is per direct op te zeggen. Dit heeft niet tot gevolg dat de treindiensten onmiddellijk niet meer door de DB Regio worden gereden, maar de betreffende trajecten zullen eerder dan gepland openbaar worden aanbesteed. Het gaat daarbij om ruim 15 miljoen treinkilometers per jaar. De aanleiding voor het opzeggen van het contract is dat bij een controle bleek dat na 19:00 uur maar gemiddeld 17 procent van de treinen op de S-Bahn met veiligheid- en service personeel onderweg is, terwijl dit volgens de afspraken 90 procent zou moeten zijn. Eerder klaagde de Verkehrsverbund Rhein-Ruhr ook al over de slechte punctualiteit en schoonheid van de treinen.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 15/06/2008.

Haarscheuren BR 146.2 18/01/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) Bij de moderne locs voor het regionale treinverkeer van de Baureihe 146.2 zijn ernstige haarscheuren ontdekt. In de draaistelframes van de in 2005 en 2006 door Bombardier geleverde locs zijn haarscheuren van ongeveer 3 tot 5 centimeter geconstateerd. Als gevolg hiervan staan momenteel in ieder geval een vijftal locs uit de depots van Stuttgart en Neurenberg aan de kant in afwachting van vervolgonderzoek. In totaal beschikt DB Regio over 47 locs van de Baureihe 146.2.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 18/01/2008.

DB AG bestelt meer treinstellen Talent 2 03/01/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) Na de eerdere order van 42 S-Bahn treinstellen van het type Talent 2 heeft Bombardier Transportation nu een nieuwe order ontvangen voor de leveringen van 19 elektrische treinstellen van de Talent 2 aan DB Regio. De nu bestelde 19 treinstellen zijn bedoeld voor inzet in de regionale treindiensten op de lijnen Koblenz – Trier (– Perl), Cottbus – Falkenberg en Cottbus – Leipzig. Het is de bedoeling dat de treinstellen die de Baureihe aanduiding 442 meekrijgen vanaf 2009 op de baan komen. Er zullen zowel tweedelige als vierdelige treinstellen worden geleverd.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 03/01/2008.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers