Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Donderdag, 2 mei 2024
Actueel
Duitsland
DB Regio
Eerste definitieve bestelling Talent 2 03/10/2007
Door: Niels Kruithof

DB Regio AG heeft de eerste definitieve order gegeven aan Bombardier Transportation voor de levering van 42 treinstellen van het type Talent 2. De order maakt deel uit van het in februari gesloten principeakkoord voor de levering van tot 321 treinstellen. De nu bestelde vierdelige elektrische treinstellen zijn bedoel voor het S-Bahnnet van Neurenberg. Vanaf december 2010 zullen de treinstellen gaan worden ingezet.

Treindiensten traject Cottbus – Leipzig naar DB Regio 15/09/2007
Door: Niels Kruithof

Het bedrijfsonderdeel DB Regio AG van de DB AG heeft de aanbesteding gewonnen van de treindiensten op het traject Cottbus – Leipzig. Het gaat hierbij om de RE dienst tussen Cottbus en Leipzig en om de RB dienst van Cottbus naar Falkenberg. Het contract gaat per december 2009 is en heeft een duur van 13 jaar. Ingezet zullen de eerder al bij Bombardier bestelde treinen van het type Talent 2 gaan worden.

DB Regio wint aanbestedingen Rheinland-Pfalz 07/07/2007
Door: Niels Kruithof

Afgelopen vrijdag 6 juli 2007 is bekend geworden dat DB Regio de aanbesteding heeft gewonnen voor de trajecten Koblenz – Trier en Trier – Perl. Op deze trajecten gaat het om de RB’s, waarvoor DB Regio nieuwe elektrische Talenten van Bombardier zal gaan inzetten. Het contract gaat in per december 2009 en heeft een looptijd van 15 jaar.

Vanaf december 2008 zal DB Regio ook weer de treindiensten gaan uitvoeren op de lijnen Bullay – Traben-Trarbach en Andernach – Kaisersesch. Op deze lijnen rijdt nu nog trans regio GmbH met RegioShuttles. Aanvankelijk zag het er naar uit de trans regio GmbH via een onderhandelingsprocedure voor een periode van vijf jaar nog mocht blijven rijden op deze lijnen, waarna voor de exploitatie vanaf december 2013 een nieuwe aanbestedingsprocedure zou worden gestart. Omdat DB Regio een financieel aantrekkelijk tegenbod heeft gedaan is nu besloten om de lijnen voor de periode van december 2008 tot december 2013 aan DB Regio te gunnen. Het nadeel hiervan is wel dat de moderne en makkelijk toegankelijke RegioShuttles van de lijn zullen verdwijnen, aangezien DB Regio zoals het er nu naar uit ziet weer treinstellen van de Baureihe 628 zal gaan inzetten.

Tevens zullen in de regio rond Koblenz en Trier vanaf eind dit jaar wegens bezuinigingen ook 1,4 % van de aangeboden treinkilometers worden geschrapt. Het gaat hierbij vooral om treindiensten aan het begin van de ochtend of aan het einde van de avond.

RE München – Passau blijft bij DB Regio 10/05/2007
Door: Niels Kruithof

De Regional Expressen op de lijn München Hbf – Passau Hbf blijven ook in de toekomst in de handen van DB Regio. Nadat eerder al op 24 april 2007 DB Regio als winnaar van de aanbesteding uit de bus kwam, is nu het inspraaktermijn voor de medebieders tegen de gunning aan DB Regio afgelopen zodat DB Regio de Regional Expressen definitief ook na december 2009 blijft rijden. Vanaf december 2009 zullen de Regional Expressen onder de naam “Donau-Isar-Express” met nieuwe elektrische treinstellen van het type Lirex van Alstom gaan rijden. De concessie heeft een looptijd tot december 2021. Een bijkomend negatief gevolg voor de plaatselijke werkgelegenheid in Bayern van de keuze voor de Lirex is dat definitief het doek zou kunnen vallen voor de rijtuigproductie van Stadler Rail in Weiden. Men had gehoopt dat de aanbesteding tot een nieuwe orders zou leiden, maar nu DB Regio de aanbesteding met de Lirex van Alstom gewonnen heeft beschikt de productieplaats van Stadler Rail te Weiden nog altijd niet over voldoende orders om te kunnen voortbestaan.

Bezuinigingen reizigersvervoer Sachsen-Anhalt 19/04/2007
Door: Niels Kruithof

(Update) Wegens de bezuinigingen op het budget dat de deelstaten in Duitsland krijgen voor het uitvoeren van de regionale openbaarvervoersdiensten, heeft de deelstaat Sachsen-Anhalt besloten om de regionale lijnen Lutherstadt Wittenberg – Bad Schmiedeberg, Merseburg – Schafstädt, Merseburg – Halle - Nietleben en Köthen – Aken te sluiten voor het reizigersvervoer. Het goederenvervoer dat op het traject Köthen – Aken plaatsvindt blijft ook in de toekomst mogelijk. Verder zal op de lijnen Teuchern – Naumburg Ost, Berga – Stolberg, Annaburg – Falkenberg en Magdeburg – Genthin de aangeboden treindienst worden gereduceerd.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 19/04/2007.

Dubbeldeksrijtuigen voor de S-Bahn Dresden 15/04/2007
Door: Niels Kruithof

(Update) De DB AG heeft 53 nieuwe dubbeldeksrijtuigen ebstelt bij Bombardier. De bestelling maakt deel uit van een eerder afgesloten optie. De nieuwe rijtuigen zijn bedoeld voor de S-Bahn van Dresden. Het materieel zal voornamelijk gaan worden ingezet op de lijnen S1 Meißen – Dresden – Schöna, S3 Dresden – Tharandt en als versterking op de S2 Pirna - Dresden Flughafen. De levering van de dubbeldeksrijtuigen zal plaatsvinden van juni tot december 2007. In totaal heeft DB Regio inmiddels al de beschikking over ongeveer 2000 dubbeldeksrijtuigen.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 15/04/2007.

DB AG kiest voor de Talent 2 06/02/2007
Door: Niels Kruithof

De DB AG heeft een principeakkoord gesloten met Bombardier voor de levering van tot 321 treinstellen voor regionaal vervoer. Het handelt hierbij om elektrische treinstellen van het type Talent 2. De treinstellen zullen onder andere een ten opzichte van de huidige Talenten gewijzigde kopvorm krijgen. De inzet van de nieuwe treinen staat gepland vanaf 2009 en ze zullen gaan worden ingezet op trajecten door heel Duitsland heen. De order vormt één van de grootste opdrachten uit de geschiedenis van de DB AG. De omvang van de totale investering bedraagt ongeveer 1 miljard Euro.

Proef rechtstreekse treinen Trier – Metz komt in 2007 02/11/2006
Door: Niels Kruithof

De eerder besproken proef met rechtstreekse personentreinen tussen Trier en Metz via de momenteel alleen door goederentreinen gebruikte grensovergang bij Perl en Apach zal vanaf zomer 2007 definitief plaatsvinden. Voorlopig blijft het echter beperkt tot twee slagen in het weekend. Op de verbinding zullen de treinstellen van het type Walvis gaan rijden, die nu tevens al op de grenstrajecten Saarbrücken – Forbach – Metz en Kehl – Straatsburg rijden.

DB Regio besteld Coradia Lirex 12/09/2006
Door: Niels Kruithof

DB Regio heeft bij Alstom 37 elektrische treinstellen van het type Coradia Lirex besteld. De order heeft een waarde van ongeveer 160 miljoen Euro. De treinstellen zijn bestemd voor de trajecten de trajecten München – Augsburg - Ulm en Augsburg - Donauwörth - Aalen/Treuchtlingen. De maximale snelheid bedraagt 160 kilometer per uur en de treinstellen bieden plaats aan 450 reizigers, waarvan slechts 240 zitplaatsen zijn. De productie van de treinstellen zal plaatsvinden in Salzgitter. De levering van de treinen staat gepland tussen midden 2008 en einde 2011.

DB Regio wint aanbesteding Südhessen 06/07/2006
Door: Niels Kruithof

DB Regio zal ook in de komende jaren het treinverkeer blijven verzorgen op de lijnen Wiesbaden – Darmstadt en Darmstadt – Aschaffenburg. Het contract dat een looptijd van tien jaar heeft zal ingaan op 14 december 2008. DB Regio zal op de beide trajecten dubbeldeksrijtuigen gaan inzetten.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers