Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Duitsland
DB Regio
Berchtesgaden opgenomen in S-Bahnnet Salzburg 19/06/2006
Door: Niels Kruithof

Sinds zaterdag 17 juni 2006 is het traject Berchtesgaden Hbf - Freilassing - Salzburg Hbf opgenomen in het S-Bahn net van Salzburg. Na een periode van twee weken waarin wegens werkzaamheden geen spoorvervoer mogelijk was tussen Berchtesgaden en Freilassing werd het begin van de S-Bahn zaterdag 17 juni gevierd met onder andere een tentoonstelling van treinen op het station van Freilassing. Op de route worden nu elektrische Talenten van de ÖBB ingezet.

Aanbestedingen in Bayern 31/05/2006
Door: Niels Kruithof

(Update) De deelstaat Bayern heeft de spoorwegmaatschappijen bekend gemaakt die voor meerdere lopende aanbestedingensprocedures als beste uit de bus zijn gekomen. Het elektrische regionet van Ausburg met de lijnen München - Augsburg – Ulm en Augsburg - Donauwörth - Aalen/Treuchtlingen zal naar DB Regio gaan. Hetzelfde geldt voor het als dieselnet Augsburg I aanbestede traject Augsburg - Landsberg/Bad Wörishofen. Het dieselnet Augsburg II waartoe de lijnen Augsburg - Geltendorf - Weilheim - Schongau en Augsburg - Ingolstadt – Eichstätt behoren is gewonnen door de Veolia-Verkehr dochter Connex Regiobahn GmbH. Het zuidelijke deel van de voormalige InterRegio lijn 25 van München via Immenstadt naar Oberstdorf zal in handen komen van de Regentalbahn AG en krijgt een extra treindeel dat naar Lindau gaat. Tussen München en Oberstdorf rijdt nu nog de Alex die samen door de Regentalbahn AG en de SBB GmbH geëxploiteerd wordt.

De overige spoorwegmaatschappijen die mee hebben gedongen hebben de komende 14 dagen nog de tijd om eventueel een bezwaarprocedure te starten voordat de aanbestedingen definitief zijn.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 31/05/2006.

Planmatige inzet BR 141 beëindigd 27/05/2006
Door: Niels Kruithof

Sinds vrijdag 26 mei wordt de Baureihe 141 niet meer planmatig ingezet. De laatste locs reden op werkdagen nog met RB’s op het traject Kassel – Melsungen. Per zondag 28 mei zouden op het traject RegioTrams ingezet gaan worden, maar als gevolg van een ontspoorde goederenwagen is de inzet van de RegioTrams uitgesteld tot donderdag 1 juni doordat de werkzaamheden te Melsungen niet voltooid konden worden. Hierdoor bestaat er toch een kleine kans dat tot de RegioTrams daadwerkelijk gaan rijden de Baureihe 141 nog wel in actie zal komen.

“Hellweg-Netz” naar Eurobahn 05/04/2006
Door: Niels Kruithof

Op 5 april 2006 is bekend geworden dat de DB Regio het “Hellweg-Netz” verloren heeft. Vanaf december 2008 zullen de treindiensten op het “Hellweg-Netz” verzorgd gaan worden door de eurobahn Rhenus Keolis GmbH & Co KG. Onder de naam Eurobahn is het bedrijf Rhenus Keolis GmbH & Co KG sinds 2003 ook actief op de trajecten Löhne - Hildesheim en Hildesheim – Bodenburg. De totale omvang van het “Hellweg-Netz” bedraagt 5,6 miljoen treinkilometers per jaar. Het “Hellweg-Netz” bestaat uit de lijnen Dortmund - Lünen – Münster (RB 50), Dortmund - Unna - Soest (RB 59), Münster - Hamm - Bielefeld (RB 69) en de RB 89 Münster - Hamm - Soest - Paderborn (- Warburg).

Nieuwe S-Bahn treinstellen voor de DB AG 28/12/2005
Door: Niels Kruithof

De DB AG heeft bij het consortium Bombardier/Alstom een order geplaatst voor de levering van 78 elektrische treinstellen van de Baureihe 422. De totale order heeft een waarde van ongeveer 343 miljoen Euro. De vierdelige treinstellen van de Baureihe 422 vormen een verdere ontwikkeling van de S-Bahn treinstellen van de Baureihe 423. De nieuwe treinstellen zullen geleverd gaan worden tussen 2008 en 2012 en zijn bestemd voor de S-Bahn Rhein-Ruhr. De maximale snelheid van de Baureihe 422 zal 140 km/u bedragen.

Beperkte inzet BR 612 met ingeschakelde kantelbaktechniek 22/11/2005
Door: Niels Kruithof

Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 11 december 2005 zullen de eerste treinstellen van de Baureihe 612 weer met ingeschakelde kantelbaktechniek gaan rijden. Het gaat voorlopig om twee treinparen op het traject Regensburg - Hof. Op het deeltraject Regensburg - Marktredwitz zijn de werkzaamheden om de inzet van kantelbaktreinen mogelijk te maken onlangs voltooid. De treinstellen die ingezet zullen gaan worden zijn voorzien van versterkte assen, maar het Eisenbahn-Bundesamt (EBA) moet nog wel de toelating afgeven.

Baureihe 610 mag weer kantellen 29/07/2005
Door: Niels Kruithof

De nieuwe software van Alstom heeft inmiddels de goedkeuring van het Eisenbahn-Bundesamt (EBA) verkregen. Hierom zullen de dieselkantelbaktreinstellen van de Baureihe 610 van DB Regio vanaf morgen 30 juli 2005 weer met ingeschakkelde kantelbaktechniek gaan rijden.

Proef personentreinen Trier - Metz via Apach 13/06/2005
Door: Niels Kruithof

Vanaf zomer 2006 zullen er in het weekend als proef tussen Trier en Metz via de grensovergang bij Perl en Apach weer rechtsstreekse personentreinen gaan rijden. Momenteel rijden de reizigerstreinen vanuit Trier niet verder dan het Duitse Perl, alleen goederentreinen maken wel van de grensovergang gebruik. Voor de treindienst zullen Franse treinstellen ingezet gaan worden, genaamd "Walvis". Deze rijden al op andere trajecten naar Duitsland, zoals vanuit het Franse Forbach naar Saarbrücken. Na twee jaar zal beoordeeld worden of de treindienst verder voortgezet wordt en eventueel uitgebreid zal worden.

De "softwareproblemen" van de BR 610 16/04/2005
Door: Niels Kruithof

DB Regio heeft aangekondigd dat de Baureihe 610 vanaf einde juli 2005 weer met ingeschakelde kantelbaktechniek zal rijden. De nieuwe door Alstom te leveren software zou dan door het Eisenbahn-Bundesamt (EBA) goedgekeurd moeten zijn. >>

Proefritten Talent in Nederland 03/04/2005
Door: Niels Kruithof

Vandaag zijn met drie treinstellen van het type Talent van DB Regio, de 643 212, 643 217 en 643 204, detectieproefritten uitgevoerd tussen Driebergen-Zeist en Maarn Goederen. Doel van de proefritten is het verkrijgen van een toelating om in heel Nederland ingezet te mogen worden. De Talenten zullen in de toekomst mogelijk ingezet gaan worden tussen Emmerich en Arnhem.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers