Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Vrijdag, 26 april 2024
Actueel
Duitsland
DB Fernverkehr
Inzet Taurussen voor Duitse IC’s voorbij 14/06/2009
Door: Niels Kruithof

(Update) De inzet van de gehuurde zwart gekleurde Taurussen van MRCE door DB Fernverkehr is het afgelopen weekend beëindigd. Ook de Taurussen van de goederentak DB Schenker Rail worden niet meer voor reizigerstreinen gebruikt. De locs zijn niet meer nodig nu het aantal inzetbare ICE 3 en ICE-T treinstellen weer is toegenomen. Het aantal vervangende intercity-treinen die in plaats van de ICE’s reden is dan ook fors teruggebracht. De problemen met de wielen van de ICE’s zelf zijn overigens niet opgelost. Er zijn namelijk meer treinstellen tot de beschikking gekomen doordat de capaciteit om de treinen bij de vereiste extra controles na te gaan op haarscheuren is uitgebreid.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 14/06/2009.

Reclameloc voor Märklin 20/12/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) Sinds vrijdag 19 december 2008 is er weer een nieuwe reclameloc bij de DB AG. Deze keer gaat het om een loc van de Baureihe 120. De locs is nu in opdracht van Märklin ter ere van het 150 jarig jubileum in 2009 grotendeels zwart uitgevoerd. Op de loc staan opschriften “Das Original gibt's bei Märklin” en “150 Jahre Märklin”. De loc met het bedrijfsnummer 120 159-9 zal volgend jaar vast bij Märklin als model verschijnen.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 20/12/2008.

DB AG bestelt 15 extra ICE 3 treinstellen 30/11/2008
Door: Niels Kruithof

De problemen met de assen van de huidige ICE’s hebben de DB AG uiteindelijk er niet van weerhouden om meerdere extra ICE 3 treinstellen bij leverancier Siemens te bestellen. Het gaat om 15 meersysteem treinstellen. Wel zullen de treinen ten opzichte van de oorspronkelijke ICE 3 verder ontwikkeld worden.. De treinstellen zullen eind 2011 in dienst komen en kosten totaal ongeveer 500 miljoen Euro. Alstom was met de TGV ook in de race voor de order. Het bestellen van TGV’s had in ieder geval als nadeel dat het combineren met de bestaande ICE 3 niet mogelijk is zodat de treinen dan dus apart hadden moeten worden ingezet.

Oorzaak breuk ICE as bekend 08/11/2008
Door: Niels Kruithof

In een tussenrapportage van de Bundesanstalt für Materialprüfung (BAM) die naar aanleiding van de asbreuk die op 9 juli 2008 aan een ICE treinstel bij Keulen plaatsvond, zijn de eerste conclusies getrokken over de oorzaken van het ongeluk. Het gebruikte staal in de assen blijkt niet aan de kwaliteitscriteria te voldoen. Hierdoor was het mogelijk dat zich in de weken of zelfs maanden voorafgaand aan de ontsporing er zich steeds grotere scheuren in de as ontwikkelende. Toen de trein even voor het station van Keulen nog een keer aanzette bezweek de as definitief. De as had daarmee maar zo’n eenderde van de geplande levensduur bereikt. Tenslotte wordt tevens vastgesteld dat de controles van de DB AG aan de assen te kort schieten door onzorgvuldigheid of doordat de toegepaste methodes voor het onderzoek niet gevoelig genoeg zijn. Bij controles hadden de problemen aan de bewuste as volgens de onderzoekers namelijk anders wel aan het licht moeten komen.

ICE problemen 02/11/2008
Door: Niels Kruithof

Afgelopen vrijdag is bekend geworden dat de DB AG opnieuw bij een ICE-T treinstel een haarscheur in een as heeft gevonden. De haarscheur zou een paar millimeter bedragen. Ondertussen gaat de controle-actie aan het materieel door. De beperkingen in de treindiensten zullen zoals het er nu naar uitziet tot februari 2009 blijven voortduren. Materieel dat goedgekeurd wordt stroomt weer de treindienst in, zodat er wel steeds meer treinstellen tot de beschikking zullen komen. De kantelbaktechniek blijft bij de ICE-T voorlopig uitgeschakeld. Als vervangend materieel worden getrokken IC treinen en regionale treinen ingezet. Zo had de DB AG voor de lijn tussen Stuttgart en Zürich RegioShuttles van de HSL gebruikt die op het Duitse deel van de route reden. Tevens zijn er op beperkte schaal rijtuigen van de SBB gehuurd. Op het moment rijdt de 103 245 met een gehuurde rijtuigstam van BahnTouristikExpres ook regelmatig meerdere vervangende treinen.

Weer haarscheur in een ICE 16/10/2008
Door: Niels Kruithof

De afgelopen week heeft de DB AG bij een routinecontrole een haarscheur ontdekt in de as van een ICE-T. De gevonden haarscheur is zo’n 2 millimeter diep. Wegens de ontdekking worden alle kantelbaktreinstellen van de ICE-T momenteel extra onderzocht. De DB AG heeft laten weten dat het materiaal waaruit de assen van de ICE-T bestaan overeenkomsten heeft met het gebruikte materiaal in de assen van de ICE 3. In juli ontspoorde eerder al een ICE 3 als gevolg van een gebroken as. Dit leidde toen ook tot een grote controle van alle treinstellen en sindsdien zijn de intervallen voor de controles nog steeds verkort.

ICE 3 in de problemen 11/07/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) Na aanleiding van de op woensdag 10 juli ontspoorde ICE bij Köln Hbf heeft de DB AG in opdracht van het Eisenbahn-Bundesamt (EBA) besloten om 61 van de 67 treinstellen van het type ICE 3 aan een controle te onderwerpen. Het is namelijk gebleken dat de ontspoorde trein door een asbreuk bij het wegrijden uit het station van Keulen uit de rails is gesprongen. Voordat de trein ontspoorde, had het treinpersoneel aan de noodrem getrokken omdat reizigers bij het personeel vreemde geluiden hoorden. >>

Laatste update door: Niels Kruithof, op 12/07/2008.

ICE verongelukt in tunnel 27/04/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) Zaterdagavond 26 april is rond negen uur een ICE als gevolg van een aanrijding met een schapenkudde ontspoord. De ICE was onderweg van Hamburg naar München toen de trein in de ruim 10 kilometer lange Landrückentunnel bij Fulda uit het spoor raakte. Hierbij raakten 19 mensen gewond, waarvan een aantal mensen overgebracht moesten worden naar het ziekenhuis voor verdere verzorging. De ICE van de eerste generatie ontspoorde vrijwel over zijn gehele lengte.
>>

Laatste update door: Niels Kruithof, op 30/04/2008.

Blauwe loc BR 181.2 terzijde 17/01/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) Eén van de twee laatste blauwe locs van de Baureihe 181.2 is sinds meerdere dagen terzijde gesteld wegens het bereiken van de kilometergrens. De blauwe loc met het nummer 181 206-4 droeg omdat de loc al een museumstatus aangewezen had gekregen ook nog oude DB logo's. Als de loc niet alsnog een nieuwe hoofdrevisie zal krijgen, dan wordt de loc vermoedelijk overgebracht naar het DB Museum te Koblenz Lützel.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 18/01/2008.

ICE definitief naar Denemarken 17/03/2007
Door: Niels Kruithof

Met ingang van december 2007 zullen de dieseltreinstellen ICE TD definitief gaan worden ingezet op de internationale verbinding Kopenhagen – Puttgarden – Hamburg. De treindienst op deze lijn zal dan tevens worden doorgetrokken tot Berlijn. De DSB en de DB AG zijn dit overeengekomen. Voor de treindienst zal de DSB een aantal treinenstellen van de DB AG gaan huren. Hiermee komen dan Deense IC treinstellen vrij die de DSB hard kan gebruiken voor de eigen binnenlandse diensten. Uiterlijk 15 maart 2008 zullen de ICE’s ook gaan rijden op de lijn Århus – Flensburg – Hamburg, waarvan één treinpaar tevens zal doorrijden tot Berlijn.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers