Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Duitsland
DB Fernverkehr
Berlin Ostbahnhof behoudt ICE-bediening 16/07/2006
Door: Niels Kruithof

(Update) In tegenstelling tot eerdere planningen zullen de ICE’s uit de richting van Frankfurt am Main en Spandau per 10 december 2006 in Berlijn niet via de noordelijke ring en de noordzuid-tunnel gaan rijden. Dit zou tot gevolg hebben gehad dat de ICE’s voortaan in het Berlijnse station Südkreuz schoongemaakt moesten worden, maar bij nader inzien wordt dit toch te omslachtig gevonden. Zodoende behoudt het station Berlin Ostbahnhof zijn bediening door de ICE’s. In principe is het dan ook mogelijk om deze treinen weer te Berlin Zoologischer Garten te laten stoppen. Momenteel rijden deze ICE’s namelijk zonder te stoppen door het station Berlin Zoologischer Garten heen. Volgens de Tagesspiegel zou binnen de DB AG toch weer worden overwogen om de ICE’s ook te Berlin Zoologischer Garten te laten stoppen, maar per 10 december 2006 zal dit nog niet gebeuren.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 16/07/2006.

Bijna elektrisch naar Emden Außenhafen 17/06/2006
Door: Niels Kruithof

Vanaf 23 juni 2006 zal er met elektrische tractie gereden kunnen worden van Emden Hbf naar Emden Außenhafen. De InterCity’s 432 Emden Hbf – Luxembourg en 2333 Koblenz Hbf – Emden Hbf die in de zomer van 2005 niet meer naar Emden Außenhafen reden wegens het niet meer voorhanden zijn van geschikte diesellocs in de omgeving zullen daarom per 23 juni 2006 weer doorrijden naar Emden Außenhafen. Het dieseltreinstel van de Baureihe 614 dat nu gebruikt wordt voor de dienst naar Emden Außenhafen zal dan niet meer ingezet gaan worden.

Gewijzigde locinzet tijdens het WK 09/06/2006
Door: Niels Kruithof

Om de extra vraag naar vervoer tijdens het WK voetbal aan te kunnen heeft de DB AG 15 locs van het type Taurus geleasd van de ÖBB. De inzet van de Taurussen is op woensdag 7 juni begonnen en zal duren tot zondag 9 juli 2006. Zo worden locs van de Baureihen 101 en 101 vrijgemaakt voor het rijden van extra treinen. Bovendien is als gevolg van het ongeluk bij Thun van 28 april 2006 een tekort aan ICE’s ontstaan waardoor er al een extra behoefte aan locs was.

>>

InterRegio verdwijnt definitief 24/03/2006
Door: Niels Kruithof

Nadat het er eerst nog naar uitzag dat de InterRegio’s Chemnitz - Berlin Zoologischer Garten toch nog tot december 2006 door zouden blijven rijden, is door DB Fernverkehr inmiddels besloten dat op 28 mei 2006 definitief de laatste InterRegio zal rijden. Hiermee verdwijnt tevens het treintype InterRegio van het Duitse spoor. Vanaf 29 mei 2006 zullen de InterRegio’s vervangen worden door Regional Expressen die wegens de opening van de nieuwe Berlijnse noord-zuid-tunnel zullen gaan rijden via Elsterwerda.

Cisalpino's verdwijnen uit Duitsland 22/01/2006
Door: Niels Kruithof

Met ingang van december 2006 zullen de Cisalpino kantelbaktreinstellen niet meer worden ingezet op de relatie Stuttgart – Zürich. Reden voor deze maatregel is de hoge mate van onbetrouwbaarheid waarmee de treinstellen kampen. In combinatie met de korte keertijd voor de Cisalpino’s te Stuttgart lijdt dit momenteel vaak tot vertragingen en uitval van treinen waardoor er vervangende treinen ingezet moeten worden. Ter vervanging zullen de DB AG en de SBB tussen Stuttgart en Zürich vanaf december 2006 extra kantelbaktreinstellen van het type ICE-T gaan inzetten. Voor reizigers vanuit Duitsland die verder richting Italië reizen betekend dit echter dat ze voortaan altijd moeten overstappen te Zürich. Wel zal er weer een zevende treinpaar bij komen op het traject tussen Stuttgart en Zürich, zodat de 2-uurdienst hersteld wordt. Deze wijzingen zijn één van de eerste resultaten van de onlangs opgezette nieuwe marketingdochter van de DB AG en de SBB, Rheinalp.

Eerste planmatige trein met ETCS 18/12/2005
Door: Erik Kruithof

Op 6 december reed in Duitsland de eerste reguliere trein met het nieuwe Europeese beveiligingssysteem ETCS. Het betrof hier het Intercity paar 2519/2518, welke reed tussen Berlijn en Leipzig. Na een proefperiode van meer dan twee jaar gaf het Eisenbahn-Bundesamt (EBA) op 21 november 2005 de toelating af om te rijden met ETCS Level 2 op het deeltraject Jüterbog – Leipzig.

WK 2006: ICE-TD keert terug 03/12/2005
Door: Niels Kruithof

In verband met de te verwachte drukte rond het wereldkampioenschap voetbal 2006 in Duitsland plant de DB AG om de 19 ICE-TD treinstellen van de Baureihe 605 tijdens het WK weer in te gaan zetten. Met de treinstellen zullen extra treinen gereden gaan worden. Bovendien is het tevens mogelijk om treinstellen van de Baureihe 605 gecombineerd in te zetten met de elektrische ICE-T treinstellen van de Baureihe 411 en 415. Mocht de inzet van de ICE-TD treinstellen tijdens het WK voetbal naar tevredenheid verlopen, dan overweegt de DB AG om de treinstellen ook na afloop van het WK voetbal weer planmatig in te gaan zetten.

Toelatingsritten ICE 3 in Frankrijk afgesloten 21/09/2005
Door: Niels Kruithof

Na ruim vijf jaar van testritten zijn de toelatingsritten van de ICE 3 in Frankrijk afgerond. Op basis van de opgedane ervaringen zullen de treinstellen enkele noodzakelijke wijzigingen ondergaan om in de toekomst in de reguliere dienst naar Frankrijk ingezet te kunnen worden. De toelatingsprocedure van de ICE 3 voor het Franse net heeft de DB inmiddels al 28 miljoen Euro gekost.

ICE naar Trier 21/09/2005
Door: Niels Kruithof

(Update) Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 11 december 2005 zal er één ICE paar van de relatie Berlijn - Bonn via Koblenz verlengd worden naar Trier. De ICE zal vroeg in de ochtend uit Trier vertrekken, in de omgekeerde richting zal de ICE rond middennacht in Trier aankomen. Het type dat ingezet gaat worden is de ICE 2.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 21/09/2005.

Redesign ICE 1 gepresenteerd 28/07/2005
Door: Niels Kruithof

DB Fernverkehr heeft gisteren tijdens een officiële persrit het eerste gemoderniseerde treinstel van de ICE 1 gepresenteerd. Het nieuwe interieur toont grote overeenkomsten met het interieur van de ook naar Nederland rijdende ICE 3. Verder zijn er tevens diverse technische verbeteringen uitgevoerd. Het eerste gemoderniseerde treinstel zal vanaf 5 augustus 2005 in de gewone dienst ingezet gaan worden. De overige 58 treinstellen zullen tot 2008 volgen.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers