Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Donderdag, 28 maart 2024
Actueel
Duitsland
DB Schenker Rail Deutschland
Inzet Baureihen 139 en 140 beperkt 30/12/2009
Door: Niels Kruithof

(Update) Het aantal locs van de Baureihen 139 en 140 dat door de goederenpoot Schenker Rail Deutschland van de DB AG wordt ingezet is in de afgelopen dagen behoorlijk teruggebracht. In de herfst werden eerder nog extra locs opnieuw in dienst gesteld om het licht aantrekkende vervoer op te kunnen vervangen. Ook speelde hierbij mee dat het reactieveren van deze locs goedkoper was dan het uitvoeren van grotere periodieke onderhoudsbeurten aan nieuwere locs van de Baureihe 185 om die weer inzetbaar te maken.

Nu worden echter toch weer locs van de Baureihen 139 en 140 aan de kant gezet. De overtallige locs zijn geconserveerd weggezet in Kornwestheim, Oberhausen en Saarbrücken. Mocht de behoefte aan locs toch weer stijgen, dan bestaat de mogelijkheid om de locs weer in dienst te nemen. 

Laatste update door: Niels Kruithof, op 30/12/2009.

Duitse Baureihe 298 uitgerangeerd 27/09/2009
Door: Niels Kruithof

(Update) De diesellocs van de Baureihe 298 die nog niet gemoderniseerd waren zijn buitendienstgesteld door DB Schenker Rail Deutschland. Op 23 september werd de laatste loc van de serie aan de kant gezet. Als laatste taak was de 298 044 actief in rangeerdiensten rond noordoost Berlijn.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 30/12/2009.

Taurussen van DB Schenker Rail Deutschland naar DB Regio 23/09/2009
Door: Niels Kruithof

De locs van de Baureihe 182 “Taurus“ die de goederenpoot DB Schenker Rail Deutschland bezit gaan mogelijk naar DB Regio toe. In de regio van Brandenburg zouden de locs dan gebruikt gaan worden voor de RE 1 Magdeburg / Brandenburg – Frankfurt (Oder). Op de lijn rijden de dubbeldekstreinen tot nu toe met locs van de Baureihen 112 en 114. De Taurus biedt ten opzichte van deze locs het voordeel van een sneller aanzettingsvermogen, zodat door het snellere optrekken vertragingen op de druk bereden trajecten rondom Berlijn gemakkelijker ingelopen kunnen worden. Bij DB Schenker Rail Deutschland is het mogelijk om de Taurussen vrij te maken door ze te vervangen door locs van de Baureihe 185. De slechts 25 locs tellende Baureihe 182 was oorspronkelijk aangeschaft voor de goederendienst naar Oostenrijk, toen bleek dat de goederenlocs van de Baureihe 152 geen toelating voor het land zouden krijgen. De locs uit de eerste deelserie van de Baureihe 185 worden echter ook al deels naar Oostenrijk ingezet en voor de nieuwere deelseries is het ook relatief eenvoudig om te toelating te krijgen.

Baureihe 143 naar Railion 17/08/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) Volgens een bericht is het tijdschrift Eisenbahn-Kurier zou DB Schenker / Railion honderd locs van de Baureihe 143 overkopen van DB Regio. Van de Baureihe 143 is bij DB Regio in toenemende mate een overschot ontstaan doordat trajecten overgegaan zijn naar concurrenten of omdat de treindiensten met nieuwe treinstellen worden uitgevoerd. Bij Railion bestaat daarentegen regelmatig een krapte aan locomotieven. Ook kunnen met de locomotieven van de Baureihe 143 de nog oudere locs van de Baureihe 140 vervangen worden.

Laatste update door: Erik Kruithof, op 23/08/2008.

Nieuwe rangeerslocs voor de DB AG 11/07/2008
Door: Niels Kruithof

(Update) De DB AG zou volgens de krant Kieler Nachrichten een opvolger gevonden hebben voor de verouderde rangeerlocs. Voith Turbo Lokomotivtechnik GmbH zou de openbare aanbesteding van Vossloh Locomotives GmbH gewonnen hebben. Het gaat om nieuwe locs van het type Gravita 10. Het is de bedoeling dat van 2010 tot 2013 in totaal 130 locs aan de DB AG geleverd gaan worden. Een foto van de loc is hier te vinden:
www.eurailpress.de.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 11/07/2008.

Groene loc van de Baureihe 151 wordt rood 19/12/2007
Door: Niels Kruithof

(Update) De 151 049 van de DB AG die ingezet wordt bij de goederentak die inmiddels haar zoveelste verandering heeft ondergaan en nu DB Schenker in plaats van Railion heet, zal haar oude groene jas verliezen. De loc is vandaag 19 december 2007 overgebracht naar het Aw Dessau voor een hoofdrevisie. Tot nu toe droeg de loc die als toekomstige museumlok aangewezen was als laatste loc van de Baureihe 151 nog de oude groene kleur, maar op aanwijzing van de directie van de DB AG is nu besloten dat de loc na revisie in het verkeersrood wordt gespoten. De directie wenst namelijk dat de loc binnen het zogenaamde Corporate Design past.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 19/12/2007.

Veerdienst op Rusland 01/04/2007
Door: Erik Kruithof

Railion gaat starten met een nieuwe veerdienst voor goederenwagens tussen de Duitse haven van Sassnitz-Mukran en het Russische Baltijsk (nabij Kaliningrad). De duur van de reis bedraagt 16 uur en kan met een normale CIM vrachtbrief worden afgelegd om de afhandeling van de wagens te bespoedigen. Railion werkt voor deze eerste non-stop veerdienst samen met de Deense rederij DFDS en de nationale Russische spoorwegmaatschappij RZD.

Locs Baureihe 185 aangepast voor Scandinavië 24/02/2007
Door: Niels Kruithof

Railion Deutschland heeft besloten om 23 locs van haar Baureihe 185 te gaan voorzien van een uitrusting waarmee de locs naar de Scandinavië ingezet kunnen gaan worden. De locs zullen gebruikt gaan worden voor de corridor Duitsland – Denemarken –Zweden. Het vervoer op deze route wordt in samenwerking met het Zweedse Green Cargo afgewikkeld. De 23 locs die van de Baureihe 185 zullen worden aangepast zijn bedoeld ter versterking van de huidige 13 meersysteemlocs van het type EG 3100 die tot de Deense tak van Railion behoren. De EG 3100 is een meersysteemvariant van de Baureihe 152 en werd oorspronkelijk geleverd aan DSB Gods, dat in 2001 werd overgenomen door Railion en sindsdien als Railion Danmark door het leven gaat.

Goederentrein in Duitsland ontspoord 24/01/2007
Door: Niels Kruithof

Dinsdag 23 januari is in het noorden van Duitland bij de plaats Tornesch een goederentrein ontspoord. Hierbij is onder meer chloorgas vrijgekomen, maar er ontstond geen acuut gevaar voor omwonenden. De materiele schade aan het traject en materieel is groot. Van de in totaal 21 wagens zijn er 19 ontspoord.

Betere samenwerking met BLS 05/12/2006
Door: Erik Kruithof

Railion gaat intensiever samenwerken met BLS Cargo. Zo zullen locomotieven en personeel vaker grensoverschrijdend worden ingezet. De samenwerking in vooral gericht op het transitverkeer op de Noord Zuid-as. In 2007 hoopt Railion een groei van tien procent te realiseren.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers