Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zaterdag, 27 april 2024
Actueel
Duitsland
DB Schenker Rail Deutschland
Railion Deutschland gaat locs huren 21/08/2006
Door: Niels Kruithof

Bij Railion Deutschland is momenteel een tekort aan inzetbare locs ontstaan. Omdat het tekort onvoldoende kan worden opgevangen met het herindienststelling van locs van de Baureihen 140, 151 en 155 is besloten om extra locs te huren. Het gaat hierbij om 15 locs van het type Taurus van de ÖBB, 4 locs van de Baureihe 189 die van Siemens Dispolok komen en nog eens 5 locs van de Baureihe 185 die van de MRCE zullen worden gehuurd. De te huren locs zullen waarschijnlijk tot begin december ingezet worden.

BR 181.2 verdreven 06/10/2005
Door: Niels Kruithof

(Update) Na een uitstel van bijna twee jaar is de planmatige inzet van de Baureihe 181.2 naar Apach in Frankrijk tot zijn einde gekomen. De eerste planning voorzagen er in dat dit reeds per december 2003 zou gebeuren, maar nadat de datum meerdere malen verschoven was worden nu sinds 4 oktober 2005 de goederendiensten tussen Ehrang en Apach in Frankrijk planmatig gereden met SNCF locs van de BB 437000. De planmatige inzet van de Baureihe 225 naar Apach is tevens komen te vervallen. De goederentreinen op de lijn naar Apach worden nu tot Köln-Gremberg doorgaand gereden met de nieuwe Franse meersysteemlocs.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 06/10/2005.

Laatste inzet E 40 128 27/03/2005
Door: Niels Kruithof

Aanstaande dinsdag zal loc E 40 128 voor het laatst door Railion ingezet gaan worden. Volgens planning zal de loc op deze dag een goederentrein rijden van Johanneskirchen naar Neurenberg. Vervolgens zal de loc in opzending gestuurd worden naar de dependance van het DB Museum in Koblenz. Op 31 maart zal te Koblenz de officiële overdracht van de loc plaatsvinden.

Railion mag Green Cargo niet kopen 24/03/2005
Door: Niels Kruithof

Volgens meldingen uit de pers heeft de Zweedse regering besloten goederenvervoerder Green Cargo niet te verkopen aan Railion. Railion had al een bod uitgebracht op het inmiddels weer winstgevende Green Cargo, maar onder druk van Zweedse politici, vakbonden en bedrijven die een te grote Duitse dominantie vrezen op de binnenlandse Zweedse transportmarkt door Duitse bedrijven is afgezien van een verkoop aan Railion. Wel zal Green Cargo in de toekomst op operationeel gebied meer gaan samenwerken met Railion.

Rechtstreekse containershuttle naar Istanbul 13/03/2005
Door: Erik Kruithof

Vanaf 5 maart is Railog gestart met een rechtstreekse containershuttle naar Istanbul-Halkali. De trein die vooralsnog de ene week heen en de andere terug rijdt, zal bestaan uit 17 extra lange wagens die elk plaats bieden aan twee 45 voet high cube containers. Railog in een dochteronderneming van Schenker die weer onderdeel is van Stinnes AG. De containershuttles naar Turkije zullen worden gereden door Railion dat eveneens behoort tot de Stinnes groep.

Railion neemt logistieke tak RAG over 13/02/2005
Door: Erik Kruithof

Railion Deutschland heeft onlangs de logistieke tak van het Duitse energie- en chemieconcern RAG overgenomen. De logistieke tak van de RAG bestaat uit het railbedrijf RAG Bahn und Hafen GmbH dat jaarlijks zo'n 21 miljoen ton aan massagoederen per spoor vervoert. Daarvoor had het bedrijf de beschikking over ruim 110 locomotieven, circa 2.300 wagons en 950 werknemers. RAG Bahn und Hafen blijft als onderdeel van Railion Deutschland de transporten voor de RAG uitvoeren.

BR 212 toch nog beperkt ingezet 14/12/2004
Door: Niels Kruithof

In tegenstelling tot eerder bericht worden er (voorlopig) nog locs van de BR 212 ingezet. Zo waren afgelopen maandag de 212 084 en de 212 343 actief in het Saarland.

Inzet BR 212 beëindigd 12/12/2004
Door: Niels Kruithof

Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 12 december worden de resterende locs van de BR 212 niet meer door Railion Deutschland ingezet.

Ertstrein bij Merzig ontspoord 25/10/2004
Door: Niels Kruithof

Om 0.14 uur vanmorgen vroeg is in Merzig (Saarland) een goederentrein met erts ontspoord. De goederentrein was onderweg van Rotterdam naar de hoogovens in Dillingen. Er zijn geen mensen gewond geraakt, maar de materiële schade is enorm. 16 van de 36 wagens zijn ontspoord en de rails spoorlijn is over een lengte van drie kilometer beschadigd geraakt, inclusief 7 wissels. De beide locs van de Baureihe 151 die de ertstrein trokken en 6 wagens zijn onbeschadigd. Mogelijke oorzaak van het ongeluk is een technisch defect aan één van de ertswagens. Het traject Merzig - Dillingen blijft naar de huidige verwachtingen nog tot en met komend weekend gesloten.

Nieuwe graanwagens 17/09/2004
Door: Erik Kruithof

Onlangs zijn 50 nieuwe graanwagens van het type Tagnoos 898 door Railion Deutschland in gebruik genomen. Deze 50 wagens maken deel uit van een door Graaf GmbH uit het Duitse Elze te leveren serie van 200 wagens, waarvan de laatse in februari 2005 geleverd zullen worden. De Tagnoos 898 heeft een inhoud van 90 kubieke meter en is uitgerust met kunstof remblokken welke een geluidsreductie van 50 % opleveren. Het inzetgebied van de wagens zal voornamelijk in het vervoer van en naar Polen en Tsjechië zijn.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers