Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Vrijdag, 26 april 2024
Actueel
Luxemburg
CFL
Stadler dubbeldekstreinstellen voor de CFL 10/10/2010
Door: Niels Kruithof

De Luxemburgse spoorwegmaatschappij CFL heeft acht nieuwe dubbeldekstreinen bij Stadler uit Zwitserland besteld. De driedelige dubbeldekstreinen kunnen zowel in Luxemburg als Duitsland rijden en zijn bedoeld voor de treindienst op het traject Luxemburg – Koblenz. De waarde van de order bedraagt ongeveer 60 miljoen Euro. >>

CFL zet Corail rijtuigen in 08/03/2009
Door: Niels Kruithof

Sinds eind februari maakt de CFL actief gebruik van een aantal Corail rijtuigen die in haar bezit zijn. Oorspronkelijk werden de rijtuigen gekocht als tegenprestatie voor de gemaakte kilometers van het Franse materieel in de EuroCity’s op het Luxemburgse net. De rijtuigen zijn nu voorzien van CFL logo’s. Op zaterdag 21 februari zijn een viertal rijtuigen ingezet als extra koerswagengroep naar Brig voor wintersporters. Deze stam is een week later weer terug gekomen. Sindsdien is het materieel ook ingezet op de lijn tussen Luxemburg en Luik.

CFL bestelt extra dubbelstreinstellen 16/01/2009
Door: Niels Kruithof

De CFL heeft besloten 10 extra dubbeldekstreinstellen van het type TER 2N NG te bestellen. De treinstellen zullen vanaf juni 2010 door Alstom geleverd gaan worden. Per treinstel zijn er 339 zitplaatsen en de maximale snelheid van de treinen bedraagt 160 km per uur. In 2004 en 2005 werden eerder al 12 trienstellen van hetzelfde type aan de CFL geleverd, waarvan één treinstel in 2006 zwaar beschadigd raakte bij het treinongeluk in Zoufftgen.

Treinbrand Luxemburg 15/07/2006
Door: Niels Kruithof

(Update) Een geestelijk verwarde man heeft vrijdagavond 14 juli 2006 brand gesticht in een dubbeldekstrein die onderweg was van Luxemburg richting Esch-sur-Alzette en Athus. Bij de brand raakten 37 passagiers gewond, waarvan 13 ernstig. Onder hun bevinden zich ook twee kinderen. De brand werd ontdekt door het personeel van een seinhuis, waarna de machinist op de hoogte werd gebracht zodat de trein 500 meter na het vertrek uit het station van Luxemburg tot stilstand kwam. In de trein zaten ongeveer 400 passagiers.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 15/07/2006.

CFL leaselocs BR 185 terug naar Duitsland 29/05/2006
Door: Niels Kruithof

Na afloop van het drie jaar durende leasecontract dat de CFL gesloten had met Angel Trains Cargo gaan de zes locs van de Baureihe 185 weer terug naar de leasemaatschappij. Zo werd loc 185 521-2 op maandag 29 mei 2006 van Luxemburg overgebracht naar Kassel.

TGV naar Luxemburg 23/05/2006
Door: Niels Kruithof

Vanaf maandag 26 juni 2006 zullen TGV’s voor het eerst planmatig van Parijs naar Luxemburg gaan rijden. Het gaat om TGV’s van het type TGV-Est européen die tevens geschikt zijn om naar Duitsland te kunnen rijden.
Einde augustus 2006 zal daarnaast nog een treinpaar tussen Parijs en Straatsburg volgen en met ingang van december 2006 zullen er vier treinen met de TGV’s gereden gaan worden. 
Zolang de TGV’s nog niet over de hogesnelheidslijn TGV-Est kunnen rijden zullen de TGV’s voor de Téoz tarifen gebruikt kunnen worden. Reserveren is dan zoals bij de Téoz treinen gebruikelijk is ook verplicht.

CFL serie 3000 naar Brussel 03/04/2006
Door: Niels Kruithof

Sinds 1 april 2006 worden de CFL locs van de serie 3000 in combinatie met de NMBS dubbeldeksrijtuigen van het type M6 ingezet op de lijn Luxemburg - Arlon - Brussel. Door een beperkt aantal diensten met de locs van de CFL te rijden komen er Belgische locs van de reeks 20 vrij voor het gebruik in goederendiensten.

CFL verkoopt serie 2100 11/12/2005
Door: Niels Kruithof

(Update) De zes moderne dieseltreinstellen van de CFL serie 2100 worden sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling niet meer ingezet. De treinstellen werden in de jaren 2000 en 2001 geleverd door Alstom. De serie 2001 is overbodig geraakt door de grote instroom van het nieuwe dubbeldeksmaterieel, waardoor op het traject van Luxemburg richting Wasserbillig ingezette dieseltreinstellen van de Baureihe 628 vrijgemaakt konden worden voor de treindienst Luxemburg - Kleinbettingen. De treinstellen zullen verkocht gaan worden aan de SNCF die in het regionale vervoer soortgelijke treinstellen inzet.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 14/12/2005.

Inzet Wegmannrijtuigen 22/11/2005
Door: Niels Kruithof

Momenteel worden er van maandag tot en met vrijdag toch nog planmatig twee Wegmannrijtuigen ingezet. Deze inzet blijft in ieder geval nog tot 11 december 2005 bestaan. Daarnaast kom het soms ook nog voor dat Wegmannrijtuigen als vervangend materieel gebruikt worden.

Einde inzet Wegmannrijtuigen 04/10/2005
Door: Niels Kruithof

(Update) Op 30 september 2005 is er na een periode van 40 jaar een einde gekomen aan de planmatige inzet van de Wegmannrijtuigen. Door de grote instroom van het nieuwe materieel zijn de rijtuigen overbodig geworden. Een deel van het materieel staat nu nog op reserve en daarnaast waren enkele rijtuigen al verkocht aan musea. De rest van de rijtuigen staat terzijde gesteld in afwachting van sloop of verkoop.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 04/10/2005.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers