Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Donderdag, 18 april 2024
Actueel
Frankrijk
Algemeen
Overwegbotsing TGV met vrachtauto 19/12/2007
Door: Niels Kruithof

Zo’n 50 kilometer van de Zwitserse grens is een TGV die onderweg was van Parijs naar Geneve in de buurt van Tossiat in de Franse regio Rhône-Alpes betrokken geraakt bij een botsing met een vrachtauto op een overweg. De chauffeur van de vrachtauto is door de aanrijding overleden en in de trein zijn ongeveer 35 lichtgewonden gevallen, waaronder de machinist van de trein. De TGV ontspoorde en de voorop lopende motorwagen is zwaar beschadigd, maar er zijn geen rijtuigen uit het verband geraakt en omgekanteld. De machinist zette voor het ongeluk plaats vond nog een snelremming in, maar de snelheid van de TGV op het moment van de botsing bedroeg nog 100 kilometer per uur. De vrachtauto werd door de trein volledig door midden gereden.

TGV overtreft hogesnelheidsrecord 03/04/2007
Door: Niels Kruithof

(Update) Vandaag 3 april 2007 heeft een TGV het hogesnelheidsrecord voor treinen op rails aanzienlijk scherper gesteld. Nadat de aangepaste TGV tijdens eerdere testritten al een niet-officiële snelheid van ongeveer 557 kilometer per uur bereikte, werd nu een bij de officiële testrit een topsnelheid van 574,8 kilometer per uur gehaald. Daarmee is het oude officiële record van 515,3 kilometer per uur uit 1990 uit de boeken gereden. Het aangepaste TGV treinstel is onder andere voorzien van grotere wielen en aangedreven tussendraaistellen. Met het nieuwe record is de TGV tevens nog maar 6,2 kilometer per uur verwijderd van het algemene hogesnelheidsrecord voor treinen dat in handen is van de Maglev. Deze Japanse magneetzweeftrein haalde op 2 december 2003 namelijk een recordsnelheid van 581 kilometer per uur.

Een video van de recordrit en meer informatie is te vinden op de speciale site van Alstom en de SNCF, www.record2007.com.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 03/04/2007.

TGV haalt de 553 km/u 14/02/2007
Door: Niels Kruithof

Volgens berichten uit de Franse media heeft een TGV gisteren bij testritten een topsnelheid van 553 km/u gehaald. Het huidige record stond tot nog toe op 515,3 km/u en dateert uit 1990. De testritten met een aangepast TGV treinstel vonden plaats op het nieuwe hogesnelheidstraject LGV Est Parijs – Straatsburg. De fabrikant Alstom van de TGV’s heeft het voornemen om ergens eind april bij een officiële recordpoging een snelheid van 550 tot 570 km/u te halen.

Nieuwe recordpoging TGV 21/12/2006
Door: Erik Kruithof

In het voorjaar van 2007 wil men in Frankrijk een nieuw record vestigen met de TGV. Het huidige record van 515,3 km/u uit 1990 wil men verhogen tot een snelheid tussen de 550 en 570 km/u.

Treinongeluk in het noordoosten van Frankrijk 12/10/2006
Door: Niels Kruithof

(Update) Bij het Franse Zoufftgen in de buurt van de grens met Luxemburg is op woensdag 11 oktober een treinongeluk gebeurd. Bij het ongeluk zijn zeker 5 doden en meerdere gewonden te betreuren. Er wordt gevreesd voor nog meer slachtoffers. Het ongeluk gebeurde tussen een reizigerstrein van de Luxemburgse CFL die onderweg was van Luxemburg naar Nancy en een goederentrein die van Thionville naar Luxemburg reed. De Franse goederenloc doorboorde daarbij grotendeels de voorste bak van het dubbeldekstreinstel. Op de middelste bak van het treinstel zijn daarnaast twee goederenwagens terecht gekomen. Ten tijde van het ongeluk werden aan het betreffende traject werkzaamheden uitgevoerd waardoor er maar één spoor tot beschikking stond. Volgens een regionale functionaris zou een fout gemaakt zijn door de Luxemburgse verkeersdienstleiding. De directeur van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF liet zch tevens al uit over de toedracht van het ongeluk en verklaarde dat de goederentrein als eerste het baanvak bereed een daarbij niet door een rood sein is gereden.

Laatste update door: Niels Kruithof, op 12/10/2006.

Staking Frankrijk 16/11/2005
Door: Erik Kruithof

De SNCF heeft een algemene staking aangekondigd die zeker van maandag 21 november 20.00 uur tot vrijdag 25 november zal duren. Gedurende de periode die eventueel nog verlengt kan worden rijden er nagenoeg geen treinen in Frankrijk. De staking is uitgeroepen door vier vakbonden na het vastlopen van onderhandelingen over de reorganisatie binnen de SNCF.

Demonstranten houden particuliere goederentrein tegen 14/06/2005
Door: Niels Kruithof

De eerste particuliere goederentrein in Frankrijk heeft gisteren aanzienlijke vertraging opgelopen nadat de trein in het in de buurt van Verdun gelegen Dugny werd tegen gehouden door 200 demonstrerende personeelsleden van de SNCF. Dit heeft het persbureau AFP gemeld. Het betrof een kalktrein die onderweg was naar de hoogovens in het Duitse Dillingen gereden door het bedrijf CFTA Cargo, een dochteronderneming van Connex. Het personeel van de SNCF was door de Franse vakbonden opgeroepen tot de actie omdat Connex zich schuldig zou maken aan loondumping en machinisten onvoldoende zou opleiden.

TGV op Champs-Elysées 10/05/2003
Door: Erik Kruithof

Ten behoeve van de openlucht expositie "Train Capitale" van 17 mei tot en met 15 juni staat op de Champs-Elysées in Parijs een TGV tentoongesteld. Op de Champs-Elysées is dan 150 jaar Franse spoorgeschiedenis zien. De trein is hier in stukken per vrachtwagen naar overgebracht. Het konvooi dat de TGV transporteerde had grote moeite om zich door de straten van Parijs voort te bewegen.

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers