Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Maandag, 29 april 2024
Actueel
Zwitserland
SBB Cargo
SBB verder zonder DB 20/03/2006
Door: Wim Broerse

Werd er in eerder nog melding gemaakt van een intensievere samenwerking tussen de SBB en de DB (DB + SBB = Rheinalp), op 17 maart liet de SBB door middel van een persbericht weten dat de Deutsche Bahn binnen het coöperatieve verkeer eenzijdig de samenwerking heeft beëindigd. >>

SBB krimpt inkrimping in 04/03/2006
Door: Wim Broerse

Na de aankondiging van de keiharde bezuinigingsplannen (zie het artikel 650 banen weg op deze site) om zodoende het goederennet uit te dunnen en de kosten terug te brengen, regende het protesten bij SBB Cargo. >>

Deze ziet steeds minder van Zwitserland. © Sander Broerse
Deze ziet steeds minder van Zwitserland. © Sander Broerse

474 wordt 484 31/01/2006
Door: Wim Broerse

SBB Cargo heeft in 2005 al drie Re 474 van Siemens terug gegeven aan de fabrikant. Dit ging toen onder het mom van “locoverschot”. >>

Bombardier's Re 484. © Simon Wijnakker
Bombardier's Re 484. © Simon Wijnakker

Eigen initiatief van wagons 19/01/2006
Door: Wim Broerse

In Niederhasli zijn op donderdag 19 januari zes lege platte wagons ontspoord. >>

650 banen weg 30/10/2005
Door: Wim Broerse

De SBB heeft zich de kritiek van de vakbonden op de hals gehaald door haar aankondiging om 650 banen in het goederenverkeer te schrappen. Dieprode getallen in het goederenverkeer geven de noodzaak van de afbouw aan. >>

Brand 08/09/2005
Door: Wim Broerse

Donderdag 8 september heeft er weer een loc van een goederentrein in brand gestaan. Op het traject Tecknau - Olten ontdekte rond 06:10 uur een machinist van een goederentrein van SBB Cargo dat er brand was uitgebroken in zijn loc. Hij reed op dat moment ter hoogte van de ingang van de Hauensteintunnel en wist zijn trein in de tunnel tot stilstand te brengen. De machinist was zelf in staat het vuur te doven. Een uitgerukte hulptrein van de SBB sleepte de getroffen goederentrein vervolgens terug. Er werd niemand gewond. >>

Staal over staal 09/07/2005
Door: Wim Broerse

De transporten van coils (rollen staal, WB) voor ThyssenKrupp Stahl AG hebben de as Duitsland-Italië van SBB Cargo naar het Ruhrgebied verlengd. Met de creatie van een nieuw platform in Duisburg maakt SBB Cargo een nieuwe stap in de noord-zuid strategie. Minstens twee keer per week dendert hij door Zwitserland, op weg naar Italië, de nieuwe SBB-trein vanuit het Ruhrgebied. Aan boord meer dan 1000 ton van een stof, waaruit dromen worden gemaakt, autodromen. Elegant gevormd, prachtig gespoten en sportief gemotoriseerd. Maar aan de basis van deze dromen staat steevast hetzelfde: de coil. Verkrijgbaar in elke grootte, variërend van 15 tot 25 ton zwaar. >>

Laden van een coil in een Shimmns. © SBB Cargo
Laden van een coil in een Shimmns. © SBB Cargo

Spoorslags met steenslag 08/07/2005
Door: Wim Broerse

SBB Cargo transporteerde in de maanden februari tot en met april 2005 ongeveer 80.000 ton boorafval, zeg maar uitgeboord materiaal van de Novartis bouwplaats in Basel naar Rümlang. Dagelijks reed er een door SBB Cargo gereden trein met 1000 ton boorafval vanaf de grote bouwplaats van Novartis in Basel St. Johann naar Rümlang in het Kanton Zürich. Daar is de Eberhard Recycling AG gevestigd, een bedrijf wat zich gespecialiseerd heeft in het verwerken van bodemmaterialen. Door het spoor voor dit transport te benutten is het wegverkeer met ongeveer 5600 vrachtwagenritten minder belast, wat op zich ook weer ten goede komt aan het milieu. SBB Cargo en de in ondergrondse weg- en waterbouw en bodemsanering gespecialiseerde Eberhard Recycling AG hebben al eerder in meerdere grotere projecten samengewerkt. Hun fabrieksterrein in Rümlang is van een spooraansluiting voorzien, wat tevens geldt voor het bouwterrein in Basel St. Johann. Daardoor is het doorlopende spoorvervoer een praktische, milieuverantwoorde en prijsgunstige oplossing. >>

Weer een Dominosteen aangelegd 08/07/2005
Door: Wim Broerse

In Thun is door ‘Verein spediBeo’ in samenwerking met SBB Cargo een nieuw terrein aangelegd voor het overzetten van de bekende Cargo Domino containers.De transportonderneming en SBB Cargo willen klanten in het Berner Oberland die geen spooraansluiting hebben, op deze manier een alternatief voor het wegtransport bieden. SBB Cargo organiseert het gehele transport, zowel het spoorgedeelte, als het aan- of afleveren op het huisadres van de klant, waarbij het transportbedrijf het weggedeelte voor zijn rekening neemt.Bron: SBB Cargo

Inzet Re 484 bij SBB Cargo 15/06/2005
Door: Wim Broerse

Sinds 4 april dit jaar rijden de 18 nieuwe tweesysteemlocs Re 484, nummers 001 – 018 van SBB Cargo volgens dienstregeling tussen Bellinzona en de HUPAC terminal in Busto Arsizio. De locs, die ge-schikt zijn voor zowel 15000 V 16.7 Hz wisselstroom, als voor 3000 V gelijkstroom, hebben op het front een iets afwijkende nummering. Voor het type nummer is de letter E geplaatst, een eis om op het Italiaanse spoor te worden toegelaten. Zodoende is de nummering op de frontpartijen E 484 001 SR (Swiss Rail). De Siemens Dispolok ES 64 F4 die voorheen op dit traject werd ingezet, is verdwenen. Normaal gesproken worden de KLV-treinen (KLV = Kombinierter Ladungsverkehr, vervoer over de weg/spoor of weg/schip etc, WB) met een Re 10/10 (Re 6/6 en Re 4/4 samen) op kop, die van bijvoorbeeld de terminals in Keulen Eifeltor, Duisburg Rurohrt of Ludwigshafen komen, in Bellinzona voorzien van een nieuwe trekkracht, een Re 484. Vervolgens gaat de rit naar Luino, waar een lange tussenstop gehouden wordt. Deze stop is volgens dienstre-geling en er wordt gelijk van machinist gewisseld. >>

 Advertentie
Advertentie link: http://www.moselwein-bahn.eu/
 Info
Heeft u nog nieuws of aanvullingen op nieuwsberichten stuur deze dan naar onze nieuwsredactie.
 Medewerkers